• Danielaa

Byter ni efternamn?

Hur gör ni me efternamnet? Byter någon av er/båda eller behåller ni era "vanliga"?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-02 10:02
    Lägger till.. Skriv gärna varför den som byter gör de eller varför ni väljer att behålla osv...

• Svar på tråden Byter ni efternamn?
  • tolonta

Jag byter från mitt ovanliga -sson namn till hans namn, som är vanligare...

Vi var helt ense om att vi endast skulle ha ett namn, som vi båda hette. Jag har långt förnamn och långt efternamn, och har gärna ett kortare. Men det som var avgörande för vilket namn vi tog var att han hade annars hetat samma på min kusin, och de är jämnåriga. Kändes onödigt, när man bor på liten ort. Han har dessutom, i sann manlig anda, alltid haft sitt efternamn som smeknamn... Det har även min kusin haft. Hade blivit besvärligt...

• lillaj

Jag hade tänkt ta min blivandes namn, Voigt men nu när mamma gick bort i lördags känns det som att jag ändå vill behålla det namnet jag har, Hassellöf.

• lillaj

Vet inte exakt hur jag ska göra än..

• Pyron

Jag kommer att byta mitt ovanliga namn. (Farmor som hittat på det) till att heta Pettersson.
    Anledningen är därför att jag tycker att det är rätt att göra så.
    Men samtidigt så förstår jag de som gör tvärtom.

Vad jag svamlar, men man kanske fattar nåt.

• Tooticki

Ah, Voigt är så vackert! Men Hassellöf är ju inte fy skam det heller.
    Tänk på att du kan byta under äktenskapet sedan så du måste inte bestämma dig nu.

• Yllo
    Anettan73 skrev 2008-07-02 10:07:08 följande:
    Jag behåller och tar hans i mellan. Han tar mitt och tar hans eget i mellan.
    Har du kollat upp att ni får igenom det där? Man får inte byta hur som helst. Enligt blanktetten vi fyllde i så var vi tvunga att enas om vem av oss som skulle byta namn då bara en får göra det. Med andra ord.. tar du hans efternamn som mellannamn så får inte han ta ditt efternamn och behålla sitt som mellannamn.
  • gotlandsulrika

Han ska ta mitt efternamn som är ovanligt. Han heter Svensson, och han har inget emot att byta bort det.

• Hallon80

Vi har ovanliga efternamn båda två..jag och min familj är dom enda som heter mitt...ska därför heta bådas!!

• 20080802

Avil: Förstod nog inte riktigt. Varför skulle ni ta hans om han har ett trist sonnamn??? Eller missförstod jag?

lillaj: Ååhh, Hassellöf tycker jag är superfint!! Förstår absolut att du vill ha mammas namn kvar. Varför tveka?

Trots att jag själv byter så har jag lite svårt att förstå att det fortfarande är så otroligt traditionellt på den här punkten. De mest jämställda par blir som grottmänniskor och byter bort de läckraste namn mot Nilsson och Svensson. Skumt...

• Mrs G to be

Vi hade båda två ganska ovanliga efternamn, hans lite mer ovanligt än mitt. Jag har lääängtat i flera år efter att få heta som honom och känna att jag är hans fru. Nu har vi varit gifta i 11 dagar och jag har inte riktigt hunnit att vänja mig med att vara fru G ännu! Känns så overligt underbart!!

För mig kändes det självklart att byta till hans, men så gillar jag ju hans namn också. Hade han haft ett vanligt -ssonnamn hade jag nog velat att vi båda tagit mitt efternamn istället.

Svar på tråden Byter ni efternamn?