• Danielaa

Byter ni efternamn?

Hur gör ni me efternamnet? Byter någon av er/båda eller behåller ni era "vanliga"?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-02 10:02
    Lägger till.. Skriv gärna varför den som byter gör de eller varför ni väljer att behålla osv...

• Svar på tråden Byter ni efternamn?
  • Zozo

Vi behöll vara egna. Mitt namn är en del av min identitet och jag vill inte heta nagot annat; vi är inte mindre gifta eller familj för det, men vi är fortfarande tva olika individer.

Jag har dessutom ett extremt ovanligt namn som jag är ensam om.

Tanken är att jag för enkelhetens skull ska lägga till hans namn som mellannamn men jag har inte kommit sa langt i praktiken. Jag tänkte ordna med det nu när vi far barn. Barnen far tva efternamn (vi bor utomlands)

• lycklig78

Ja, jag ska kolla detta. Huvudsaken tror jag är att namnteckningen stämmer med den på körkortet. Men jag vet inte säkert....

• BlygBrud

finns under 20 st i sverige som har mitt efternamn
    finns närmare 100 som har hans.....

inte en chans i världen att jag byter bort mitt namn. :) utan han kommer få dubbelnamn. ;)

• Tx2

Jag tror att han byter till mitt. Han känner inte att han behöver ha kvar sitt son-namn. Men jag tror att det kan komma att ändras ju närmare vi kommer bytet. Ett tag tyckte han att vi skulle ta min mammas flicknamn, men jag tycker inte det låter bra när det blir försvenskat. Får se vart vi hamnar.

• Danielaa

JAg e ensam om mitt efternamn oxå så jag byter absolut inte. Min m2b har ett vanligt -son namn så ska nån byta eller lägga till så blir de han...

zozo: Menar absolut inte att man SKA byta eller att man skulle va "mindre gifta" om man inte gjort de, vet bara att de e vanligt att man gör de...

• Tooticki

Min man tog mitt namn, för honom var det viktigt att vi heter samma sak och jag kunde inte tänka mig att byta då mitt efternamn är viktigt för mig, så han bytte

• Zozo

danielaa; neh det trodde jag inte heller, men kommentaren brukar komma i liknande tradar Vi har snart varit gifta i tva ar och det fungerar alldeles utmärkt sa hâr

• lycklig78

Det finns väl inga rätt och fel?

Några gifter sig för att känna en samhörighet, dels genom namnet. För andra är det viktigt att beehålla sitt namn.
    Man behöver egentligen inte förklara sig.

• Munchkin

Jag behåller mitt otroligt ovanliga och han byter sitt otroligt vanliga mot mitt så nu blir vi 9 pers som har mitt efternamn efter vårt bröllop

• grabbarna

jag tar hans för mig är efternamnet oviktigt det är inte ett tecken på vem jag är..... kommer bli lite krångligt att lära sig att svara i telefon med ett annat namn bara tror jag ska börja svara med förnamnet bara

Svar på tråden Byter ni efternamn?