• Danielaa

Byter ni efternamn?

Hur gör ni me efternamnet? Byter någon av er/båda eller behåller ni era "vanliga"?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-02 10:02
    Lägger till.. Skriv gärna varför den som byter gör de eller varför ni väljer att behålla osv...

• Svar på tråden Byter ni efternamn?
  • Lillsnufflan

OT betyder off topic, dvs. hon frågar något som inte hör till ämnet.

Jag tar min m2bs namn. Vi har en son ihop och vi var ju tvungna att ge honom ett av våra efternamn när han föddes. Och då tog vi min m2bs. Vi har båda ganska vanliga efternamn, men min m2b har ett engelskt efternamn som i alla fall inte är jättevanligt i Sverige. Jag hade inte brytt mig om jag inte haft så vanligt förnamn också. Jag har träffat sammanlagt kanske fem personer med exakt samma namn som jag. En t.om. med samma andranamn.

• Lillsnufflan

Jag tar alltså min m2bs namn för att min son heter det. Ifall jag inte var tydlig nog nyss.

• lillamillan
    kassandra skrev 2008-07-15 21:27:57 följande:
    JOPP Jag bytter efternamn till ett finskt som min mor ej kan stava eller uttala.
    hihi
    det var inte bara jsut därför va?!? ;)
  • kassandra

hihi nix men hon kan ej stava hans förnamn heller .

• Skonie

Jag byter till sambons namn. Vi har båda ovanliga efternamn, men sambon har dessutom ett relativt ovanligt förnamn som råkar vara samma som min pappas vilket gör att mitt efternamn inte lämpar sig så bra. Eftersom jag råvägrar dubbelnamn så ryker mitt. Tror inet jag kommer sakna det nämvärt

• Zsarah
    kassandra skrev 2008-07-16 20:18:49 följande:
    hihi nix men hon kan ej stava hans förnamn heller .
    Är det med ett finskt namn?

Ni som byter till ett annat släktnamn, har ni frågat om det är okej, kändes det inte konstig?
    Vi har funderat på (om man får) att ta m2b:s mormors flicknamn (kallas det så i sverige? dvs. namnet som hon hade innan hon gifte sig) Det är ett ganska ovanligt namn (men jag tänker på rederiet då jag hör det) och med ännu ovanligare stavning.
    Dalin. (tycker själv att stavningen dahlin är finare men vet inte om man får ändra stavning om man tar ett annat efternamn?)
  • ninnabell

jag ska ta min sambos efternamn fast det är ett son namn

• Hästsson

Min mans familj (3 pers) är ensamma i Sverige med sitt efternamn, men han tog ändå mitt när vi gifte oss. Och jag är glad för det, gillar mitt namn skarpt!

• Blondie77

jag ska byta till hans efternamn! Ser fram emot att begrava den gamla mig hehe

• Mikabella

Jag ska inte byta. Älskar mitt namn! Han däremot lägger in mitt efternamn som mellannamn. Tycker båda att det "klingar" bättre att han heter "dubbelnamnet". Två väldigt ovanliga namn kan tilläggas. Bara våra två familjer i världen som heter som oss.

Svar på tråden Byter ni efternamn?