• Danielaa

Byter ni efternamn?

Hur gör ni me efternamnet? Byter någon av er/båda eller behåller ni era "vanliga"?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-02 10:02
    Lägger till.. Skriv gärna varför den som byter gör de eller varför ni väljer att behålla osv...

• Svar på tråden Byter ni efternamn?
  • Freckles

Jag kommer byta till hans. Vi heter båda XXXström, så jag byter bara ut ett ord. Dessutom är hans lite ovanligare och vi vill heta samma efternamn tillsammans med tilltänkta barn.
    De e helt ok för mig att byta!

• 20080802

tolonta: Sååå är det förstås! Jag tänkte att mamman bytte BORT det namn de ville ha men förmodligen bytte hon TILL. Får se om Marsaphir bekräftar detta...

• PennyJenny

Jag bytte till hans. Först skulle jag ha mitt gamla som mellannamn men orkade inte hålla på med allt strul som uppstod på tex jobbet med att jag hamnade fel i listor, det blev strul med identiteshandlingar med mera. Så jag strök det och heter bara hans namn.

För mig var det viktigt att omvärlden ser att vi hör ihop även om de bara ser våra namn på papper. Jag vill bara ha ett namn i en familj. Och min man struntade i sånt och tyckte vi kunde ha olika efternamn, han ville inte byta. Hade bara lite separationsångest där först och hade därför mellannamnet men sedan tog det praktiska över och idag är det inget jag varken sörjer eller tänker på.

• NEoMA

vi valde att ta ett helt nytt, som båda då bytar till. känns kul med ett helt unikt namn.

• mazaba

väl klart att man ska byta det är ju en grej av varför man gifter sig för att få gemensamt efternamn så tycker jag iaf

• 20080802

Jo, men frågan är ju ofta VEM som ska byta!!

mazaba skrev 2008-07-02 15:36:12 följande:
    väl klart att man ska byta det är ju en grej av varför man gifter sig för att få gemensamt efternamn så tycker jag iaf
  • mazaba

det är väl upp till var och en i mitt fal var det rätt så lätt jag byter hellre bort mitt andersson än mot sambons Aléx

• Bojji07

Jag ska byta till min M2B´s efternamn som är väldigt ovanligt(Bara hans familj som har) och behålla mitt som mellannamn då det är rätt ovanligt med.

• Zozo

Mazaba; som du kan se i traden är det inte alls "klart" hur man ska göra. Det finns manga olika sätt och alla âr lika klara för den som vâljer att ha det sa.
    Jag gifte mig inte alls för att heta samma namn som maken tex.

vâldigt intressant att se hur alla gör ch hur man väljer.

• mazaba

absolut alla tycker vi ju olika men jag gifter mig för att vi ska bli en familj med samma efternamn o att ja älskar min blivande sen hur andra gör är upp till de men så här tycker jag. Alla kan inte tycka lika så är det bara.

Hade jag själf haft ett annat efternamn kanske jag tyckt annorlunda oxå men nu har jag ju inte det bekymret. Andersson tar jag gärna bort för hur kul är det.....

Svar på tråden Byter ni efternamn?