• Danielaa

Byter ni efternamn?

Hur gör ni me efternamnet? Byter någon av er/båda eller behåller ni era "vanliga"?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-02 10:02
    Lägger till.. Skriv gärna varför den som byter gör de eller varför ni väljer att behålla osv...

• Svar på tråden Byter ni efternamn?
  • Fröken förväntan

Jag kommer att byta halva mitt efternamn till halva hans, eller det är så jag ser på det i alla fall . Jag heter Borg--- och han ---borg.

• Krystal

Jag kommer att ta min m2b efternamn. Har ett -qvist namn medan han har ett två delat adligt efternamn.
    Ända sedan jag var liten har jag gillar två delande efernamn, (tror jag fick det ifrån Zorro med Diego de la Vega ) så jag byter gladeligen till hans. Mitt nuvarande efternamn har jag bara haft i 14 år (mina föräldrar gifte sig), innan det hade jag ett -son namn i nästan 16 år...

• 20080802

Jag byter bort mitt mycket vanliga -son till hans halvvanliga -ström. För mig känns det bra i magen att heta samma som resten av familjen (barnen har hans namn) och då jag har ett ganska ovanligt förnamn så har min indentitet aldrig legat starkt i efternamnet. Jag har dock ändrat mig på sistone och ska behålla mitt eget som mellannamn, åtminstone ett tag. Har just nu ingen fast anställning och hoppas få en via kontakter. Insåg att jag inte hade fått nuvarande projektanställning om inte rätt person hade känt igen mitt namn. Så son-namnet får vara kvar tills jag etablerat mig med ett nytt.

• Danielaa
    20080802 skrev 2008-07-02 11:28:14 följande:
    Jag byter bort mitt mycket vanliga -son till hans halvvanliga -ström. För mig känns det bra i magen att heta samma som resten av familjen (barnen har hans namn) och då jag har ett ganska ovanligt förnamn så har min indentitet aldrig legat starkt i efternamnet. Jag har dock ändrat mig på sistone och ska behålla mitt eget som mellannamn, åtminstone ett tag. Har just nu ingen fast anställning och hoppas få en via kontakter. Insåg att jag inte hade fått nuvarande projektanställning om inte rätt person hade känt igen mitt namn. Så son-namnet får vara kvar tills jag etablerat mig med ett nytt.
    Kan nog va en bra idé som du säger, man e ju "känd" me sitt vanliga namn..

Anledningen till tråden va bara rent nyfikenhet från min sida, ville bara veta hur ni gör å varför, alla har ju olika förklaringar... Lägger absolut inga värderingar i hur ni gör m a o utan e bara helt enkelt nyfiken!
  • Danielaa
    Krystal skrev 2008-07-02 11:19:47 följande:
    Jag kommer att ta min m2b efternamn. Har ett -qvist namn medan han har ett två delat adligt efternamn.Ända sedan jag var liten har jag gillar två delande efernamn, (tror jag fick det ifrån Zorro med Diego de la Vega ) så jag byter gladeligen till hans. Mitt nuvarande efternamn har jag bara haft i 14 år (mina föräldrar gifte sig), innan det hade jag ett -son namn i nästan 16 år...
    Haha, härligt att få inspiration ända sen man va liten så!
  • Duchess

Vi hade båda två varsitt vanligt -sson namn. Han bytte innan vigseln till sin mammas flicknamn som är betydligt ovanligare. Bara 23 personer (varav 17 vuxna) heter så i hela Sverige. Inget svårt val alls :)

• 08agusti08

nu är jag en strömberg - då blir jag en garcia

• avil

Min man behåller sitt.
    jag tar till hans efter mitt eget! behåller alltså mitt gamla namn som mellannamn,o tar hans efternamn!
    pga att han har ett trist sson namn,o jag ett ovanligt efternamn.Vill absolut ha kvar det-det är en del av min identitet känner jag!

• EnaOline

Jag ska byta till hans efternamn, jag har så tråkigt/ vanligt efternamn medan hans är så himla fint och inte lika vanligt.

• Vi för alltid 2009

Vi tar mitt efternamn, vi gillar det bättre båda två

Svar på tråden Byter ni efternamn?