• Danielaa

Byter ni efternamn?

Hur gör ni me efternamnet? Byter någon av er/båda eller behåller ni era "vanliga"?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-02 10:02
    Lägger till.. Skriv gärna varför den som byter gör de eller varför ni väljer att behålla osv...

• Svar på tråden Byter ni efternamn?
  • Alyx

Min man tar mitt namn eftersom mitt är lite mer ovanligt och eftersom han hellre ville heta så!

/alyx

• mammatilltvå

Jag kommer byta till min sambos efternamn.

Mitt efternamn är både fult och ganska vanligt medans sambons namn är taget av hans farfar. Alltså är det bara 15 personer med detta namn och i Nynäshamn där vi bor är de rätt välkända... Skulle bli konstigt om han bytte till mitt namn.

Våra barn har fått hans namn redan från början.

• J D

Jag byter! Mitt efternamn är så trist vanligt att det inte finns ngn poäng med att ens överväga ngt annat.

• ElinDLB

Jag byter inte efternamn för jag tycker att mitt nuvarande efternamn är vackert och jag har dessutom föräldrar som inte är från sverige så efternamnet är då inte ett typiskt svenskt efternamn. Skulle jag däremot byta så smälter jag verkligen in i mängden och för min del känns det lite tråkigt=P

• IdaÄlskarLennart

Vi tar mitt efternman. Det är bara min släkt som heter det så detär riktigt ovanligt. Mamma blev glad att vi gifter oss till det..

• IdaÄlskarLennart

Kan inte han ta ditt efternamn då? vad heter du i efternamn ?

ElinDLB skrev 2008-08-13 03:14:21 följande:
    Jag byter inte efternamn för jag tycker att mitt nuvarande efternamn är vackert och jag har dessutom föräldrar som inte är från sverige så efternamnet är då inte ett typiskt svenskt efternamn. Skulle jag däremot byta så smälter jag verkligen in i mängden och för min del känns det lite tråkigt=P
  • ElinDLB

Han vill inte ha mitt efternamn men det gör inte mig någe heller... Krångligt det där med efternamn tycker jag för man förväntas ta killens efternamn och gör man anoorlunda så är man konstig? Mitt efternamn är De la Barra(spanskt). Funderar hur det skulle vara med att ta killens efternamn också men tycker mitt efternamn är långt redan nu.

• ElinDLB

Glömde skriva att mitt efternamn var en gång i tiden adligt så det är ju lite kul det med men inte för att man märker av det nu hehe...

• weja

Kul att alla har så olika idéer!
    Själv ska jag byta till m2b:s väldigt "vanliga" efternamn. Har nu ett namn som jag är helt ensam om men det är inte alltid så roligt... Det ska bli så skööönt att slippa bokstavera sitt efternamn VARJE gång man måste uppge det, vilket man faktiskt gör ganska ofta! Inget mer "hur stavas det?"

• didis
    ElinDLB skrev 2008-08-13 22:20:04 följande:
    Mitt efternamn är De la Barra(spanskt).
    Det namnet hade inte jag heller bytt bort - vackert namn!
Svar på tråden Byter ni efternamn?