• Vill nu

Är 300 kr för saftigt i kuvertavgift?

Vad tycker ni? Detta täcker inte hela kostnaden för mat och dryck/pers, men en del. Tänkte inte ta ut någon avgift av närmasta familjen (föräldrar och syskon, samt mor- och far-föräldrar) utan mer avlägset som kusiner och våra vänner...

Tycker själv att det är ok att betala 300 kr och slippa köpa present, men vad tycker andra? Är det för mycket?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 13:48
    Vill bara förtydliga:

Vi KOMMER at tta kuvertavgift, så alla svar i stil med "varför inte bjuda på maten" undanbedes...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-10 19:46
    Vet inte om folk läser dåilgt, eller bara inte kan hålla sig till ämnet, vi diskuterar inte OM man ska ha kuvertavgift eller inte i den här tråden (finns 1000 andra för er som vill göra det) utan hur stor en rimlig kuvertavgift är när man ska ta det! *grrr*

• Svar på tråden Är 300 kr för saftigt i kuvertavgift?
  • Duchess

Som gäst tycker jag att kuvertavgift är toppen! Jag har sällan tid och ork att hitta på nån rolig present till brudparet... I vårt fall hade gästerna skiftande ekonomisk situation: allt ifrån DINK-par till fattiga ensamstående studenter. Vissa behövde resa långt, medan andra bodde i samma stad som vi hade bröllopet.

Vi valde därför en lösning där de gäster som ville fick ge oss en valfri gåva. Såhär skrev vi om presenter på hemsidan:

Det sägs att man ska önska sig något när man gifter sig. Vi önskar oss att så många som möjligt av våra gäster har möjlighet att komma och glädjas tillsammans med oss på vår bröllopsdag. Det finns ingenting som skulle glädja oss mer än er närvaro!
    Däremot önskar vi oss inga saker. Vi har redan mer än vi behöver.

Kliar det ändå i fingrarna?
    Det vore kul om ni tog med er ett gratulationskort med en personlig hälsning till oss, och lämnade det i postlådan som kommer att finnas i bröllopslokalen. På så vis får vi ännu fler glada minnen från vår stora dag.

Kliar det fortfarande?
    Vi har öppnat ett bröllopskonto där vi sparar pengar för att kunna betala det praktiska runt bröllopet. Där har även du som gäst möjlighet sätta in ett valfritt festbidrag. Kontot finns hos Swedbank (här skrev vi ut kontonumret) Om du vill vara anonym eller skriva avsändare bestämmer du själv.

• Miss Emi
    Pentan skrev 2008-08-17 14:45:52 följande:
    300 hade jag betalat utan att blinka samt även kunnat tänka mig att ge present oxå!
    Håller helt och hållet med Pentan!
  • Hav och Sol

Hahaha..jag förstår din frustration över att BT-människor inte kan hålla sig till ämnet.

Hehehehe...väldigt roligt att läsa dina tilläggskommentarer.
    ----

300 kr= Helt ok!
    300 x 2 pers= 600 spänn för en trerätters-middag är hur billigt som helst. Efter sittningen kanske paret köper två glas vin var dvs 80 x 2 x 2= 320 kr i dricka efter maten. Helt ok! Så 920 kr för förrätt, huvudrätt, efterrrätt och/eller bröllopstårta, fördrink, vin till förrätt, vin till huvudrätt, avec till efterrätttvå +goda vänners sällskap. Ja det är INTE mycket pengar. Kanske pengar som sådant men inte för en helkvälls nöjen.

300 kr x 2 pers x 2 barn= Det blir ett incitament för föräldrarna att lämna ungarna hemma för en kväll. Om ni däremot vill ha barnen med på festen så kan deras kuvertavgift vara 100- 150 kr. Då kommer även föräldrarna inte dricka så mkt efter middagen då de ganska snart måste åka hem för att barnen är trötta.

Ja så med eller utan barn går säkert jämt upp.

Lycka till!

Hav o Sol

• Vill nu

Hav och Sol skrev 2008-08-17 21:49:01 följande:

Hahaha..jag förstår din frustration över att BT-människor inte kan hålla sig till ämnet.Hehehehe...väldigt roligt att läsa dina tilläggskommentarer.----300 kr= Helt ok!300 x 2 pers= 600 spänn för en trerätters-middag är hur billigt som helst. Efter sittningen kanske paret köper två glas vin var dvs 80 x 2 x 2= 320 kr i dricka efter maten. Helt ok! Så 920 kr för förrätt, huvudrätt, efterrrätt och/eller bröllopstårta, fördrink, vin till förrätt, vin till huvudrätt, avec till efterrätttvå +goda vänners sällskap. Ja det är INTE mycket pengar. Kanske pengar som sådant men inte för en helkvälls nöjen.300 kr x 2 pers x 2 barn= Det blir ett incitament för föräldrarna att lämna ungarna hemma för en kväll. Om ni däremot vill ha barnen med på festen så kan deras kuvertavgift vara 100- 150 kr. Då kommer även föräldrarna inte dricka så mkt efter middagen då de ganska snart måste åka hem för att barnen är trötta. Ja så med eller utan barn går säkert jämt upp.Lycka till! Hav o Sol
    Ha ha ha, tappade humöret lite där, när alla föreslog att vi skulle bjuda på maten, och nu i efterhand kanske man skulle ha skrivit annorlunda!

Vi kommer ju att ha som sagt 3-rätters med alkoholen inkluderad, så funderar vi fortfarane på om baren ska ingå, eller om det blir till självkostandspris, så jag håller dig om att det är rätt billigt! Har då själv inte lyckats få ner kostnaden mer när jag varit ute och ätit!
    Barn löser sig själva, då vi kommer att välja att bjuda in till barnfri bröllopsfest!

Tack för lyckönskning, ohc önskar dig detsamma!
  • Hav och Sol

Skummade igenom vad du svarat andra tidigare. Så om varken studenter eller barn kommer närvara så är en bar till självkostnadspris helt ok det med. De 300 kronorna som de har lagt ut i förväg kommer inte finnas i deras medvetanden när det haft roligt i några timmar och ska sedan vidare upp på dansgolvet och fortsätta att ha kul med ett glas eller två.

Många av våra vänner säger att de slarvar mkt mer med var de ställer sitt glas när alkoholen är gratis. Sen har vi märkt på alla de bröllop vi varit på att många vinflaskor är halvtomma/halvfulla när alla ska gå hem. Det e ganska mycket pengar som brudparen lägger ut i onödan.

Det är ju trots allt inte krogen-priser utan endast självkostnadspris. Köper ni en vinflaska för 80 kr så innebär det 4 glas. För varje glas får gästen alltså betala 20 spänn.

No problems med det heller.

Tack för lyckoönskningen!

Hav o Sol

• SochK

Jaa, jag säger då det.... Snacka om att åsikterna går isär. Jag är FÖR kuvertavgift. Många andra som bjuder på mat o allt, vill istället ha ett bidrag till bröllopsresan i present. Det är ju i princip samma sak. Då har man ju inte den ekonomin till att åka iväg på en resa efteråt. Då är det ju bättre att vänta ett eller ett par år med att gifta sig, tills man har råd med det oxå. Eller?

• Brudens mamma
    SochK skrev 2008-08-21 10:07:26 följande:
    Jaa, jag säger då det.... Snacka om att åsikterna går isär. Jag är FÖR kuvertavgift. Många andra som bjuder på mat o allt, vill istället ha ett bidrag till bröllopsresan i present. Det är ju i princip samma sak. Då har man ju inte den ekonomin till att åka iväg på en resa efteråt. Då är det ju bättre att vänta ett eller ett par år med att gifta sig, tills man har råd med det oxå. Eller?
    Skillnaden mellan kuvertavgift och en önskan om resepengar är inte samma sak. I kuvertavgiften har du redan bestämt vad var och en skall ge, antingen dom vill eller ej. Med resepengar kan gammelmormor som inte äter så mycket komma undan med en hundring av sin usla pension.
  • Vill nu
    Huvudet på spiken!
  • Nibla

Skillnaden här är ju dock att gästen SJÄLV bestämmer belopp som den vill ge bort. Alltså man ger bort en summa som passar sin egen plånbok. En kuvertavgift är ju redan satt.

• Sarah81

300 per per beror väl lite på..  Är det barnfritt?om inte så kanske en lägre kuvert avgift för dem då de äter mindre och man kan ha en billigare meny för dem. Det kan kanske bli lite saftigt för en barnfamilj  på 5-6 pers med alla barn under 12år (1500-1800kr)
     Är det självkostnadsbar eller bjuder ni på drycken? Men för två vuxna är 300 en vettig kuvert avgift.

Svar på tråden Är 300 kr för saftigt i kuvertavgift?