• Vill nu

Är 300 kr för saftigt i kuvertavgift?

Vad tycker ni? Detta täcker inte hela kostnaden för mat och dryck/pers, men en del. Tänkte inte ta ut någon avgift av närmasta familjen (föräldrar och syskon, samt mor- och far-föräldrar) utan mer avlägset som kusiner och våra vänner...

Tycker själv att det är ok att betala 300 kr och slippa köpa present, men vad tycker andra? Är det för mycket?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 13:48
    Vill bara förtydliga:

Vi KOMMER at tta kuvertavgift, så alla svar i stil med "varför inte bjuda på maten" undanbedes...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-10 19:46
    Vet inte om folk läser dåilgt, eller bara inte kan hålla sig till ämnet, vi diskuterar inte OM man ska ha kuvertavgift eller inte i den här tråden (finns 1000 andra för er som vill göra det) utan hur stor en rimlig kuvertavgift är när man ska ta det! *grrr*

• Svar på tråden Är 300 kr för saftigt i kuvertavgift?
  • Sommarbrud 08

Precis och det är just därför jag undrar varför de som absolut inte kan tänka sig kuvertavgift läser en frågetråd om just kuvertavgiuftens storlek då de absolut inte är intresserad att hjälpa TS. Anade ju att det var just hjälp hon ville ha och inte hamna i en diskussion om huruvida hon tänker rätt eller ej

Så jag håller med dig och hoppas att alla hittar vad de söker här inne, och får just den underbara härliga dagen som vi förtjänar och tillåter oss alla att vara olika och ha olika lösningar på just våra bröllop.

• Epp

Vill nu skrev 2008-08-11 08:25:09 följande:

Personligen tycker jag nästan att det är värre att önska ett bidraag till festen! Då ska man som gäst våndas över hur mycket man "bör" ge, och vara orolig för att uppfattas som snål. Min erfarenhet av detta är att man oftast ger mer än man hade tänkt sig, för att undvika risken att just uppfattas som snål!
    Personligen föredrar jag att själv välja hur mycket jag vill (och kan) ge brudparet än att de bestämmer det åt mig

Men som jag sa innan, det är ni som känner era gäster.

Jag har inget emot kuvertavgifter i sig. Det är ett smart sätt att kunna bjuda på fest och slippa få presenter man ändå inte vill ha. Problemet som jag ser det är när det gäller bröllop så vill folk som blir inbjudna verkligen gå för det är en så speciell tillställning och man känner sig kanske lite smickrad över att brudparet vill ha en med på deras stora dag. En födelsedagsfest eller liknande är (oftast) inte lika viktig för de som skall firas.

När vi gifte oss fanns det många studenter bland våra gäster. De skulle inte kunna betala 300 kr för att gå på bröllop. Många av studenterna kände varandra och delade på presenten. Nu vet jag vad den presenten kostade så de la ungefär 150 kr/person.
    Det var därför jag föreslog det som summa i kuvertavgift.
  • Vill nu

känns som den här tråden spårat ur och bara diskuterar kuvertavgiftens vara eller inte vara nu...

• MissMarilyn

Jag tycker absolut att det är helt okej!

• Celeste97

Vi fick många penninggåvor till vårt bröllop, och den absoluta majoriteten av dem låg på 500 kr per par. Några få hade lagt mer och några familjer hade givit presenter som per person blev mindre dyra. Av studerande vänner fick vi t.ex. en orkidé = 100 kr.
    250 kr är nog lagom i kuvertavgift, men jag skulle ta mig en funderare på om de som har det mindre bra ställt och om familjer med barn kan komma då. Kanske finns någon smart lösning på just det problemet?

• Vill nu
    Celeste97 skrev 2008-08-13 20:09:10 följande:
    Vi fick många penninggåvor till vårt bröllop, och den absoluta majoriteten av dem låg på 500 kr per par. Några få hade lagt mer och några familjer hade givit presenter som per person blev mindre dyra. Av studerande vänner fick vi t.ex. en orkidé = 100 kr.250 kr är nog lagom i kuvertavgift, men jag skulle ta mig en funderare på om de som har det mindre bra ställt och om familjer med barn kan komma då. Kanske finns någon smart lösning på just det problemet?
    Då vi inte kommer att ha varken barn eller studenter på vår fest, så löser det sig nästan själv!
  • lönnsjö

Jag tycker det låter bra med 300 kr. En summa jag själv hade kunnnat tänka mig att betala.

• weja

Har inte läst hela tråden, så det kanske redan är någon som frågat, men vad "ingår" i kuvertavgiften? Jag förstår ju att mat, dryck, tårta osv ingår, men hur gör ni med baren, betalar man där också eller ingår den i kuvertavgiften?
    Om allt ingår är ju 300 helt ok, om baren blir utöver tycker jag det är lite för mycket.

• J D

Förlåt om jag är lite OT nu men jag är student (och min fästman med- så jag får ingen ekonomisk hjälp) och skulle utan problem kunna lägga 300 kr på en kuvertavgift. Om jag skulle köpa present så skulle jag nog lägga minst 500 (om det bara var en person som jag känner- betydligt mer om det var en släkting).

Studenter kan väl budgetera som alla andra. Dock är det skillnad om man är äldre student med barn såklart men för min del skulle det absolut inte vara ngt problem.

Sedan gillar jag ju inte kuveravgifter men det var inte det som skulle diskuteras här.

Epp skrev 2008-08-13 12:28:38 följande:
    Vill nu skrev 2008-08-11 08:25:09 följande:
    Personligen föredrar jag att själv välja hur mycket jag vill (och kan) ge brudparet än att de bestämmer det åt mig Men som jag sa innan, det är ni som känner era gäster. Jag har inget emot kuvertavgifter i sig. Det är ett smart sätt att kunna bjuda på fest och slippa få presenter man ändå inte vill ha. Problemet som jag ser det är när det gäller bröllop så vill folk som blir inbjudna verkligen gå för det är en så speciell tillställning och man känner sig kanske lite smickrad över att brudparet vill ha en med på deras stora dag. En födelsedagsfest eller liknande är (oftast) inte lika viktig för de som skall firas. När vi gifte oss fanns det många studenter bland våra gäster. De skulle inte kunna betala 300 kr för att gå på bröllop. Många av studenterna kände varandra och delade på presenten. Nu vet jag vad den presenten kostade så de la ungefär 150 kr/person.Det var därför jag föreslog det som summa i kuvertavgift.
  • Ningus

Jag tycker att 250 kr/person är en lagom summa.
    Har varit på ett kuvertbröllop och tycker att det är superbra att göra på det viset. Det är roligare att kunna ha en fest med
    ALLA sina vänner och familjemedlemar än att bara ha råd att bjuda några och sedan få tråkiga presenter som glas, porslin eller prydnadssaker. De flesta som gifter sig har ju redan ett hem med de flesta prylar man vill ha.

Vill nu: Kör på med kuvertbröllop! Vill inte folk betala så får de väl strunta i att komma.

Min erfarenhet är att det blir dyrare för mig som gäst om det inte är kuvertavgift och jag måste hitta någon bra present!

Svar på tråden Är 300 kr för saftigt i kuvertavgift?