• Vill nu

Är 300 kr för saftigt i kuvertavgift?

Vad tycker ni? Detta täcker inte hela kostnaden för mat och dryck/pers, men en del. Tänkte inte ta ut någon avgift av närmasta familjen (föräldrar och syskon, samt mor- och far-föräldrar) utan mer avlägset som kusiner och våra vänner...

Tycker själv att det är ok att betala 300 kr och slippa köpa present, men vad tycker andra? Är det för mycket?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 13:48
    Vill bara förtydliga:

Vi KOMMER at tta kuvertavgift, så alla svar i stil med "varför inte bjuda på maten" undanbedes...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-10 19:46
    Vet inte om folk läser dåilgt, eller bara inte kan hålla sig till ämnet, vi diskuterar inte OM man ska ha kuvertavgift eller inte i den här tråden (finns 1000 andra för er som vill göra det) utan hur stor en rimlig kuvertavgift är när man ska ta det! *grrr*

• Svar på tråden Är 300 kr för saftigt i kuvertavgift?
  • Ayeree

Det beror väl lite på hur ekonomin ser ut i bekantskapskretsen. Om de flesta är studenter/låginkomsttagare så skulle jag nog försöka sänka matkostnaderna så att ingen känner att de får äta nudlar resten av månaden för att ha råd. Annars låter det rimligt.

• tolonta

300 kr tycker inte jag är någon hysteriskt hög summa, så den är ok (även om jag är en av dem som inte tycker det är något problem alls att ordna present och mycket hellre gör det än ger kuvertavgift).

Men jag tycker det är väldigt märkligt att ni inte ska ha kuvertavgift för alla??? Då kommer ju de närmaste ge present istället, och det kan kännas väldigt konstigt för de gäster som betalat kuvertavgift och alltså inte har present.

Är det så att ni har många långväga gäster som kommer behöva betala en hel del för övernattning och resa bör ni nog sänka beloppet med någon hundralapp.

• Rian

Jag tycker själv att 300 kr är i mesta laget, men det råder det naturligtvis olika åsikter om. Håller dock med Tolonta om att det blir väldigt märkligt om vissa ska betala kuvertavgift och andra inte. Som gäst hade jag nog blivit ganska förvånad om jag hade fått betala för middagen medan andra inte behövt göra det - som om jag som betalat hade fått sponsra även andras middag, ungefär.

• vit70

Vi var på ett bröllop i somras, de tog 300:- per person i kuvertavgift. Helt ok med tanke på att vi fick förrätt med vin, varmrätt med vin, dessert med vin och tårta och kaffe.
    Bjuder man på buffébröllop kan man tänka att det känns mycket. Tycker att man som gäst också ska tänka på vad man får!

• svensbyn

Vi ska gifta oss oktober och har tagit 300 kr i kuvertavgift. Man har ju sen ett egeta val passar det inte får man ju stanna hemma!

• didis
    svensbyn skrev 2008-08-10 14:18:38 följande:
    Vi ska gifta oss oktober och har tagit 300 kr i kuvertavgift. Man har ju sen ett egeta val passar det inte får man ju stanna hemma!
    Jag har aldrig blivit bjuden på fest där värdparet förväntat mig att jag skulle betala min egen mat o dryck (om det inte varit knytkalas förståss). Så jag hade nog stannat hemma!
  • svensbyn

Då har du u gjort ditt val! Men dom som inte tar kuvertavgift väntar nog sig en present och för oss är den presenten att kunna bjuda in dom flesta och inte sätt matkostnaden som ett hinder 300 kr täcker ändå inte alls in middag och dryck. Gästens närvaro är presenten. Men nu orkar jag inte tjafsa mer om det alla får väl göra som dom vill!!!

• Ayeree

Rian skrev 2008-08-10 09:10:19 följande:

Håller dock med Tolonta om att det blir väldigt märkligt om vissa ska betala kuvertavgift och andra inte. Som gäst hade jag nog blivit ganska förvånad om jag hade fått betala för middagen medan andra inte behövt göra det - som om jag som betalat hade fått sponsra även andras middag, ungefär.
    Att brudparets föräldrar och kanske syskon blir bjudna kan jag nog acceptera som gäst. Även om man har råd att bjuda max 10 pers på maten så betyder det ju inte att man kan bjuda alla andra gäster.
  • NYC08

Jag tycker att 300kr låter som en rimlig summa, men det beror ju också på vad man som gäst "får" för pengarna. Vi ska på ett bröllop snart där man betalar en viss summa om man vill dricka alkohol till middagen och en något mindre summa om man väljer alkoholfritt alternativ till maten. Det tycker jag låter jättebra.
    Sedan tycker jag, som gäst, att det är helt underbart när brudparen väljer kuvertavgift istället för presenter.

• didis
    svensbyn skrev 2008-08-10 14:26:18 följande:
    Då har du u gjort ditt val! Men dom som inte tar kuvertavgift väntar nog sig en present och för oss är den presenten att kunna bjuda in dom flesta och inte sätt matkostnaden som ett hinder 300 kr täcker ändå inte alls in middag och dryck. Gästens närvaro är presenten. Men nu orkar jag inte tjafsa mer om det alla får väl göra som dom vill!!!
    Absolut! Och i din släkt kanske det är ok med avgift, min släkt hade tyckt det var märkligt agerande och det är givetvis min utgångspunkt.

Present förväntar jag mig inte heller, vill de ge något får det bli till Barncancerfonden (har anhöriga som avlidit i förtid).
Svar på tråden Är 300 kr för saftigt i kuvertavgift?