• Vill nu

Är 300 kr för saftigt i kuvertavgift?

Vad tycker ni? Detta täcker inte hela kostnaden för mat och dryck/pers, men en del. Tänkte inte ta ut någon avgift av närmasta familjen (föräldrar och syskon, samt mor- och far-föräldrar) utan mer avlägset som kusiner och våra vänner...

Tycker själv att det är ok att betala 300 kr och slippa köpa present, men vad tycker andra? Är det för mycket?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 13:48
    Vill bara förtydliga:

Vi KOMMER at tta kuvertavgift, så alla svar i stil med "varför inte bjuda på maten" undanbedes...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-10 19:46
    Vet inte om folk läser dåilgt, eller bara inte kan hålla sig till ämnet, vi diskuterar inte OM man ska ha kuvertavgift eller inte i den här tråden (finns 1000 andra för er som vill göra det) utan hur stor en rimlig kuvertavgift är när man ska ta det! *grrr*

• Svar på tråden Är 300 kr för saftigt i kuvertavgift?
  • LadyLuck

Jag tycker det är HELT OKEJ! Min mamma fyller 65 nu och hon tar 300kr i kuvertavgift. För det får man bubbel och tilltugg. huvudrätt (restaurang) o vin. Kaffe avec och tårta. Och liveband! :)

• Brudens mamma

Varje gång jag hör kuvertavgift tänker jag på amerikanska filmer som utspelar sig i high school. Där är alltid ett gäng tjejer som plågar alla o envar. Snyggast och bäst, inte alltid så smarta. Bortskämda något fruktansvärt.
    Nu ska en av dom gifta sig.
    Det första är att välja klänning. Här tittar vi inte på priset. Det viktigaste är ju ändå att överglänsa alla andra. Sen är det ringen och skorna. Transport så klar. Limousin eller häst och vagn? Vilket är dyrast?
    Efter är det mannens kläder, tårta och så klart en enastående meny. Ju svårare att uttala desto bättre.
    Det är nu något lite lätt påpekar att budgeten har spruckit. Tösastackaren slänger sig gråtande på sängen, sprallar med benen och slår med händerna.
    Då viskar ena vänninan lite lätt om kuvertavgift....Tösasnöret sätter sig raskt upp och rättar till håret.
    -Ja!!!! Dom ska minsann inte komma och gratisäta på MITT (aldrig vårt) bröllop.

• FruHamberg

Va? Hur gör den kopplingen? Kuvertaavgift existerar ju knappt i Amerika.

Brudens mamma skrev 2008-08-28 13:27:00 följande:

Varje gång jag hör kuvertavgift tänker jag på amerikanska filmer som utspelar sig i high school. Där är alltid ett gäng tjejer som plågar alla o envar. Snyggast och bäst, inte alltid så smarta. Bortskämda något fruktansvärt.Nu ska en av dom gifta sig. Det första är att välja klänning. Här tittar vi inte på priset. Det viktigaste är ju ändå att överglänsa alla andra. Sen är det ringen och skorna. Transport så klar. Limousin eller häst och vagn? Vilket är dyrast?Efter är det mannens kläder, tårta och så klart en enastående meny. Ju svårare att uttala desto bättre.Det är nu något lite lätt påpekar att budgeten har spruckit. Tösastackaren slänger sig gråtande på sängen, sprallar med benen och slår med händerna. Då viskar ena vänninan lite lätt om kuvertavgift....Tösasnöret sätter sig raskt upp och rättar till håret.-Ja!!!! Dom ska minsann inte komma och gratisäta på MITT (aldrig vårt) bröllop.
  • Nalle Puh 40

Är tyvärr lite emot kuvertavgift men har varit bjuden på bröllop där det varit det och gått dit och sett glad ut men tänkt att skulle vi köpt present så skulle vi inte köpt för 6oo kr till några vi inte känner så jätte väl...

• Vill nu

Brudens mamma skrev 2008-08-28 13:27:00 följande:

Varje gång jag hör kuvertavgift tänker jag på amerikanska filmer som utspelar sig i high school. Där är alltid ett gäng tjejer som plågar alla o envar. Snyggast och bäst, inte alltid så smarta. Bortskämda något fruktansvärt.Nu ska en av dom gifta sig. Det första är att välja klänning. Här tittar vi inte på priset. Det viktigaste är ju ändå att överglänsa alla andra. Sen är det ringen och skorna. Transport så klar. Limousin eller häst och vagn? Vilket är dyrast?Efter är det mannens kläder, tårta och så klart en enastående meny. Ju svårare att uttala desto bättre.Det är nu något lite lätt påpekar att budgeten har spruckit. Tösastackaren slänger sig gråtande på sängen, sprallar med benen och slår med händerna. Då viskar ena vänninan lite lätt om kuvertavgift....Tösasnöret sätter sig raskt upp och rättar till håret.-Ja!!!! Dom ska minsann inte komma och gratisäta på MITT (aldrig vårt) bröllop.
    Vad har du sett för film??! Har faktiskt ALDRIG sett en film med kuvertavgift! Helt ärligt!
  • Tjolinti

Bjud inte på bröllop om du inte har råd.

• Brudens mamma

Ajdå....här funkade inte ironi. Jag sa ju inte att det var en riktig film. Jag sa inte heller att det är så i verkligheten i Amerika.
    Vad jag menade var att dom som har kuvertavgift tänker mer på sig själv och hur fint och dyrt det ska vara i stället för vännerna. Det enda det handla om är att dom ska ha "sitt" bröllop även om man inte har råd.

Ber om ursäkt för ironin, det ska (nog) inte upprepas

• Vill nu
    Tjolinti skrev 2008-08-28 20:05:22 följande:
    Bjud inte på bröllop om du inte har råd.
    Då var vi där igen...
  • Vill nu

Brudens mamma skrev 2008-08-28 21:22:07 följande:

Ajdå....här funkade inte ironi. Jag sa ju inte att det var en riktig film. Jag sa inte heller att det är så i verkligheten i Amerika. Vad jag menade var att dom som har kuvertavgift tänker mer på sig själv och hur fint och dyrt det ska vara i stället för vännerna. Det enda det handla om är att dom ska ha "sitt" bröllop även om man inte har råd.Ber om ursäkt för ironin, det ska (nog) inte upprepas
    Missförstoddig, och ber om ursäkt för det... Vill bara meddela att vi inte kommer ha något flaschigt bröllop med alla de dyraset sakerna, men vill inte behöva skära i gästlistan...
  • Sarah81
    Ni får hålla er till ämnet då tråden ej handlar om huruvida kuvertavgift ska förekomma eller ej. Men vill ni diskutera ämnet är ni välkomna att starta en annan tråd.

-Moderator-
Svar på tråden Är 300 kr för saftigt i kuvertavgift?