• Vill nu

Är 300 kr för saftigt i kuvertavgift?

Vad tycker ni? Detta täcker inte hela kostnaden för mat och dryck/pers, men en del. Tänkte inte ta ut någon avgift av närmasta familjen (föräldrar och syskon, samt mor- och far-föräldrar) utan mer avlägset som kusiner och våra vänner...

Tycker själv att det är ok att betala 300 kr och slippa köpa present, men vad tycker andra? Är det för mycket?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 13:48
    Vill bara förtydliga:

Vi KOMMER at tta kuvertavgift, så alla svar i stil med "varför inte bjuda på maten" undanbedes...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-10 19:46
    Vet inte om folk läser dåilgt, eller bara inte kan hålla sig till ämnet, vi diskuterar inte OM man ska ha kuvertavgift eller inte i den här tråden (finns 1000 andra för er som vill göra det) utan hur stor en rimlig kuvertavgift är när man ska ta det! *grrr*

• Svar på tråden Är 300 kr för saftigt i kuvertavgift?
  • laverna

Vihar kuvertavgift och det vi har mött av ALLA våra bjudna är en lättnads suck! för vad köper man åt ett par som varit tillsammans länge? De är så tacksamma att slippa brkymra sig vad det ska ge samt hur mycket de ska ga.

Vi valde detta för att slippa få en massa saker som vi faktiskt inte behöver.
    jag tycker att det är samma sak som att önska sig pengar för en resa jag. samma sak men annat namn....

• didis
    laverna skrev 2008-08-10 14:36:35 följande:
    Vihar kuvertavgift och det vi har mött av ALLA våra bjudna är en lättnads suck! för vad köper man åt ett par som varit tillsammans länge? De är så tacksamma att slippa brkymra sig vad det ska ge samt hur mycket de ska ga.Vi valde detta för att slippa få en massa saker som vi faktiskt inte behöver.jag tycker att det är samma sak som att önska sig pengar för en resa jag. samma sak men annat namn....
    Självklart får folk göra som de vill och de som vill ha kuvertavgift kommer knappast ändra sig för att jag tycker det är konstigt.

Min poäng är att om jag tycker det är småsnålt så finns risken att flera av de ni bjuder också tycker det. Självklart skulle jag aldrig ens andas om det till brudparet.

Innan jag började läsa på BT hade jag aldrig tänkt tanken att bjuda till en fest och inte bjuda på mat o dryck. Kanske har vi konstiga släkter och bekantskapskretsar men jag hade aldrig hört talas om det!
  • lbmarbrg

Nu har ju fokus helt hamnat på kuvertavgiftens vara eller icke vara, trots att ts endast ville veta om priset 300 kr var ok. Mycket respektlöst!!! Sedan ska tilläggas att kuvertavgift är mer vedertaget och accepterat i Sveriges norra landsända, där var och varannat par har kuvertavgift. Sällan någon som rynkar på näsan och tycker att det är snålt här. Men besvara för Guds skull på ts fråga istället för att klanka ner på hennes planerande och tycka att det är snålt.

Ts: Tycker att 300 kr är lagom för sittande 3-rätters middag. Förtydliga i inbjudningar att presenter undanbedes å det bestämdaste.

• svensbyn
    lbmarbrg skrev 2008-08-10 16:39:48 följande:
    Nu har ju fokus helt hamnat på kuvertavgiftens vara eller icke vara, trots att ts endast ville veta om priset 300 kr var ok. Mycket respektlöst!!! Sedan ska tilläggas att kuvertavgift är mer vedertaget och accepterat i Sveriges norra landsända, där var och varannat par har kuvertavgift. Sällan någon som rynkar på näsan och tycker att det är snålt här. Men besvara för Guds skull på ts fråga istället för att klanka ner på hennes planerande och tycka att det är snålt. Ts: Tycker att 300 kr är lagom för sittande 3-rätters middag. Förtydliga i inbjudningar att presenter undanbedes å det bestämdaste.
    Instämmer!
  • Vill nu
    Nu har ju fokus helt hamnat på kuvertavgiftens vara eller icke vara, trots att ts endast ville veta om priset 300 kr var ok. Mycket respektlöst!!! Sedan ska tilläggas att kuvertavgift är mer vedertaget och accepterat i Sveriges norra landsända, där var och varannat par har kuvertavgift. Sällan någon som rynkar på näsan och tycker att det är snålt här. Men besvara för Guds skull på ts fråga istället för att klanka ner på hennes planerande och tycka att det är snålt. Ts: Tycker att 300 kr är lagom för sittande 3-rätters middag. Förtydliga i inbjudningar att presenter undanbedes å det bestämdaste.
    TACK!!!
  • feministbrud

Jag tror att det är svårt för oss andra att avgöra. Personligen tycker jag att 300 är väl saftigt, men din bekantskapskrets kanske ser annorlunda ut? Jag skulle ha gått på det bröllopet och betalat, men samtidigt tyckt att det var väl snålt.

• laverna

Japp ser att det lämnade jag att svara så men det var svaret! klart du kan ha 300! vi kommer däremot att ha lite billigare för de som är yngre..vi har två stycken som är 10 och 12 och de äter ju inte lika mycket!
    lycka till!

• avil

laverna-beror ju på om man har typ buffe ,eller sittande tre rätters mat! För vid buffe tar barn ofta mindre,men vid det andra så får man ju en färdig portion! de sätter inte mindre till yngre personer.......

• laverna

nä iof, men vi har förhandlat det med våran cateringfirma för vi har sittande tre rätters. säkert olika hur man kan göra...och vi har en väldigt bra firma som skräddarsyr åt oss..

• Sommarbrud 08
    Bra sagt!
Svar på tråden Är 300 kr för saftigt i kuvertavgift?