• Vill nu

Är 300 kr för saftigt i kuvertavgift?

Vad tycker ni? Detta täcker inte hela kostnaden för mat och dryck/pers, men en del. Tänkte inte ta ut någon avgift av närmasta familjen (föräldrar och syskon, samt mor- och far-föräldrar) utan mer avlägset som kusiner och våra vänner...

Tycker själv att det är ok att betala 300 kr och slippa köpa present, men vad tycker andra? Är det för mycket?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 13:48
    Vill bara förtydliga:

Vi KOMMER at tta kuvertavgift, så alla svar i stil med "varför inte bjuda på maten" undanbedes...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-10 19:46
    Vet inte om folk läser dåilgt, eller bara inte kan hålla sig till ämnet, vi diskuterar inte OM man ska ha kuvertavgift eller inte i den här tråden (finns 1000 andra för er som vill göra det) utan hur stor en rimlig kuvertavgift är när man ska ta det! *grrr*

• Svar på tråden Är 300 kr för saftigt i kuvertavgift?
  • Sebastiána

Hade funderingar kring kuvertavgift på liknande summa. Problemet är att hälften av gästerna kommer att betala för flygresa ner till bröllopet, det kan bli c.a 1500:-/person. Kuvertavgift ovenpå det blir ju väl mycket. Kan man ta sådan avgift bara av hälften av gästerna?

• Vill nu
    Lillsnufflan skrev 2008-08-08 01:30:18 följande:
    Rätt lagom tycker jag. 300 kan de flesta avvara och mindre pengar än så har jag aldrig lagt på en bröllopspresent inte ens när jag var ensamstående mamma och student. Mer kan däremot bli kännbart för en del (typ studenter och fattigpensionärer), men det är klart bekantskapskretsar kan ju se olika ut.
    Var lite så jag kände det också, så egentligen blir det ju "billigare" för gästen med kuvertavgift!
  • Henrike

Personligen tycker jag det är för mycket. Jag jämför med hur mycket jag normalt betalar när jag äter på restaurang, och det blir sällan 300 även om jag äter två rätter, eller 2,5 ? orkar sällan 3 egna, och dricker väldigt lite alkohol.

En annan sak är att jag ofta, men inte alltid, skulle ha köpt en present för uppemot 300. I min bekantskapskrets skulle få par köpa en present för 600.

• phly

Håller med Henrike...
    det känns mycket även om det inte är det.
    ifall man kommer som ett par.

• Vill nu
    Henrike skrev 2008-08-08 14:05:07 följande:
    Personligen tycker jag det är för mycket. Jag jämför med hur mycket jag normalt betalar när jag äter på restaurang, och det blir sällan 300 även om jag äter två rätter, eller 2,5 ? orkar sällan 3 egna, och dricker väldigt lite alkohol.En annan sak är att jag ofta, men inte alltid, skulle ha köpt en present för uppemot 300. I min bekantskapskrets skulle få par köpa en present för 600.
    Oj, var går du och äter någon stans?! Tycker det är svårt att komma under 300 om man ska äta tre rätter även om man bara dricker fanta eller vatten till! Oftast brukar ju bara huvudrätten landa nånstans runt 200 per skalle, tycker jag!
  • Emmas syster

600kr per par är inte många som handlar present för i vår bekantskapskrets så "att det blir billigare för gästen" känns underligt tänkt

jag anser att man ska som gäst inte betala mer än max sin egen mat - det är inte meningen att gästerna ska stå för bröllopet, det är ju trots allt en fest som brudparet bjuder in till

när man bjuder till nyårsfest eller till födelsdagsfest bjuder man ju på allt varför inte på bröllop?

• Vill nu

Emmas syster skrev 2008-08-08 21:02:19 följande:

600kr per par är inte många som handlar present för i vår bekantskapskrets så "att det blir billigare för gästen" känns underligt tänktjag anser att man ska som gäst inte betala mer än max sin egen mat - det är inte meningen att gästerna ska stå för bröllopet, det är ju trots allt en fest som brudparet bjuder in tillnär man bjuder till nyårsfest eller till födelsdagsfest bjuder man ju på allt varför inte på bröllop?
    I vårt umgänge är det an ganska genomsnittlig summa när det är bröllop...Om än inet lite i underkant, men det är säkert jätteolika för olika umgängeskretsar! När min moster gifte sig la vi 500 kr/person.
    Maten enligt den offert vi räknat på, kommer tillsammans med dryck till maten, samt tårta att hamna på ca 500 kr, så det handlar inte om att gästerna ska betala festen.
    Nu handlade ju inte frågan om kuvertavgiftens vara eller icke vara, utan hur mycket som känns rimligt. När jag har nyårsfest eller liknande delar vi oftast på matkostnaderna, och jag har oftast inte fler än 10 pers närvarande. Det blir rätt markant skillnad mot 40 st, eller hur? Nån födelsedagsfest, märkvärdigare än tårta och kaffe brukar jag inte bjuda till heller...
  • NUoALLTID

När min bästa kompis gifte sig i sommras hade dom en kuvertavgift på 350 kronor per person. Nästan alla de hade bjudit kom på festen. Jag tror att de som vill komma kommer oavsett hur mycket det kostar. De flesta på hennes bröllop tyckte att det var skönt att slippa köpa bröllopspresent.

Jag och min kille ska oxå gifta oss. Vi har valt en kuvertavgitf på 150 kr. Det är kostnaden för maten. Barnen har vi inte tagit kuvertavgift för.

Jag tycker att det är upp till var och en hur mycket man vill ta i kuvertavgift. Det är ditt bröllop. Folk komnmer om de verkligen vill. Om de vet bröllopsdatumet i god tid före kanske de kan spara ihop till dess. Jag tycker inte att det är för mycket.

• Emmas syster

hur umgänget ser ut är lite olika men 40-50 pers på både födelsedag och nyår mm är inte ovanligt för oss

som jag skriver - så länge man inte betalar för mer än maten är det helt OK och 300 ligger på smärtgränsen för många och då förutsätter jag att kuvertavgiften bara gäller vuxna
    är det barn medbjudna så anser JAG att de inte ska ha ngn avgift - barnfamiljer som ska betala 12-1500kr för att gå på bröllop känns lite mastigt

• Vill nu

Emmas syster skrev 2008-08-08 21:43:05 följande:

hur umgänget ser ut är lite olika men 40-50 pers på både födelsedag och nyår mm är inte ovanligt för oss som jag skriver - så länge man inte betalar för mer än maten är det helt OK och 300 ligger på smärtgränsen för många och då förutsätter jag att kuvertavgiften bara gäller vuxna är det barn medbjudna så anser JAG att de inte ska ha ngn avgift - barnfamiljer som ska betala 12-1500kr för att gå på bröllop känns lite mastigt
    Eftersom vi troligtvis kommer att välja barnfri middag så blir det bara för vuxna! Skulle heller ALDRIG lägga ut 12-1500 kr för att gå på bröllop!
Svar på tråden Är 300 kr för saftigt i kuvertavgift?