• Vill nu

Är 300 kr för saftigt i kuvertavgift?

Vad tycker ni? Detta täcker inte hela kostnaden för mat och dryck/pers, men en del. Tänkte inte ta ut någon avgift av närmasta familjen (föräldrar och syskon, samt mor- och far-föräldrar) utan mer avlägset som kusiner och våra vänner...

Tycker själv att det är ok att betala 300 kr och slippa köpa present, men vad tycker andra? Är det för mycket?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 13:48
    Vill bara förtydliga:

Vi KOMMER at tta kuvertavgift, så alla svar i stil med "varför inte bjuda på maten" undanbedes...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-10 19:46
    Vet inte om folk läser dåilgt, eller bara inte kan hålla sig till ämnet, vi diskuterar inte OM man ska ha kuvertavgift eller inte i den här tråden (finns 1000 andra för er som vill göra det) utan hur stor en rimlig kuvertavgift är när man ska ta det! *grrr*

• Svar på tråden Är 300 kr för saftigt i kuvertavgift?
  • Alyx

Hej. Jag ger mig inte in i debatten vara eller icke vara kuvertavgift.

300 är väl helt ok, för det skulle gästen säkerligen ha gett i bröllopsgåva.

Är man bara tydlig över att inga presenter behövs så är inte 300 kr alls mycket om man nu får middag och dryck.
    Bara gästen känner att den får "valuta" för sina 300 kr tror inte jag att det är problem. Problemet är väl om ni tar 300 kr och gästen får varmkorv och en läsk :=)

/Alyx

• T and T

Jag tycker absolut inte att 300kr är för mycket. Jag skulle förstå att det ät det brudparat får betala för min del av middagen. Absolut ett bra sätt också att kunna bjuda alla som man vill(förlåt, vet att det inte var det du ville veta:) )

• Cuthalion

300:- är inte extremt mycket pengar ifall det är en person som står en nära och det bara är ett bröllop man skall gå på.

Är det däremot många som inom en snar framtid kan tänkas gifta sig och man väljer att bjuda släktingar och bekanta som har andra som står dem närmre så tycker jag att 150-200 är mer lagom för att vara säker på att så många som möjligt skall kunna gå.

Tänk bara på att budgetera så att ni kan betala rubbet själva om folk får förhinder efter o.s.a. etc. Annars får ni skriva en notis om att anmälan är bindande eller liknande.

• En till präst

300 kronor är INTE särskilt mycket i kuvertavgift. Snälla nån - det är väl inte fråga om pyttipanna och knäckebröd med kranvatten?

Och Du: Låt ingen säga till er att det är fel att ta en kuvertavgift. På det här sättet kan ni bjuda alla ni vill bjuda, ingen behöver tänka ut någon larvig present till ett par som (förmodligen) redan har de ljusstakar och vaser de behöver, och ingen respektive som inte direkt känner er behöver känna sig besvärad av att gå på en fest där h*n inte känner brudparet (ännu!)

• Brudens mamma

Jag tycker det är på tok för mycket om man sen tillika skall köpa drinkar eller dylikt på kvällen. Det tar bort all glädje över bröllopet. För ett par kan det ju springa iväg hur mycket som helst. Man ska väl inte behöva sitta på kvällen och räkna om man har råd att dricka en drink till, som om man var ute på nått ställe.

• Pentan

300 hade jag betalat utan att blinka samt även kunnat tänka mig att ge present oxå!

• Höstbrud-07

Det är ju rätt avgörande om man är en person som ska gå på ett bröllop, ett par eller en hel familj. Är man ensam är 300 kr helt ok, är man ett par kanske det överstiger vad man skulle köpt present för och är man en hel familj, ja då blir det väldigt dyrt.

• Du Jag Vi

Jag kan bara jämföra med studentskivor jag varit på och där är det kostar det nästan alltid 300kr per kuvert, så jag tycker inte det är så farligt!!

• Vill nu

Verkar gå väligt isär vad man tycker är ok! Beror kanske på vilken ekonomi man själv har??!

• Duchess

Som gäst tycker jag att kuvertavgift är toppen! Jag har sällan tid och ork att hitta på nån rolig present till brudparet... I vårt fall hade gästerna skiftande ekonomisk situation: allt ifrån DINK-par till fattiga ensamstående studenter. Vissa behövde resa långt, medan andra bodde i samma stad som vi hade bröllopet.

Vi valde därför en lösning där de gäster som ville fick ge oss en valfri gåva. Såhär skrev vi om presenter på hemsidan:

Det sägs att man ska önska sig något när man gifter sig. Vi önskar oss att så många som möjligt av våra gäster har möjlighet att komma och glädjas tillsammans med oss på vår bröllopsdag. Det finns ingenting som skulle glädja oss mer än er närvaro!
    Däremot önskar vi oss inga saker. Vi har redan mer än vi behöver.

Kliar det ändå i fingrarna?
    Det vore kul om ni tog med er ett gratulationskort med en personlig hälsning till oss, och lämnade det i postlådan som kommer att finnas i bröllopslokalen. På så vis får vi ännu fler glada minnen från vår stora dag.

Kliar det fortfarande?
    Vi har öppnat ett bröllopskonto där vi sparar pengar för att kunna betala det praktiska runt bröllopet. Där har även du som gäst möjlighet sätta in ett valfritt festbidrag. Kontot finns hos Swedbank (här skrev vi ut kontonumret) Om du vill vara anonym eller skriva avsändare bestämmer du själv.

Svar på tråden Är 300 kr för saftigt i kuvertavgift?