• Vill nu

Är 300 kr för saftigt i kuvertavgift?

Vad tycker ni? Detta täcker inte hela kostnaden för mat och dryck/pers, men en del. Tänkte inte ta ut någon avgift av närmasta familjen (föräldrar och syskon, samt mor- och far-föräldrar) utan mer avlägset som kusiner och våra vänner...

Tycker själv att det är ok att betala 300 kr och slippa köpa present, men vad tycker andra? Är det för mycket?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 13:48
    Vill bara förtydliga:

Vi KOMMER at tta kuvertavgift, så alla svar i stil med "varför inte bjuda på maten" undanbedes...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-10 19:46
    Vet inte om folk läser dåilgt, eller bara inte kan hålla sig till ämnet, vi diskuterar inte OM man ska ha kuvertavgift eller inte i den här tråden (finns 1000 andra för er som vill göra det) utan hur stor en rimlig kuvertavgift är när man ska ta det! *grrr*

• Svar på tråden Är 300 kr för saftigt i kuvertavgift?
  • erika26

nej det är inte för mycket!

• Lillsnufflan

Rätt lagom tycker jag. 300 kan de flesta avvara och mindre pengar än så har jag aldrig lagt på en bröllopspresent inte ens när jag var ensamstående mamma och student. Mer kan däremot bli kännbart för en del (typ studenter och fattigpensionärer), men det är klart bekantskapskretsar kan ju se olika ut.

• Sommarbrud 08

Vi hade det och det funkade jättebra.

• FruHamberg

Tycker inte att det är för mycket, lagom summa.

• avil

INTE mer i alla fall. vi har varit på bröllop där vi betalat 200 nåt där vi betalade 250-o visst 300 skulle vi inte neka till heller,men inte mer! DET är liksom gränsen tycker jag-lite beroende på VAD festmiddagen ska innehålla i så fall.......

• Lovecats

Bara ni är riktigt tydliga med att gästerna inte ska köpa presenter, så är det inte någon farlig summa. Många kommer att känna sig tvungna att köpa något trots kuvertavgiften för det "ska" man ju.

• Vill nu

I min värld är kuvertavgift i stället för present, men det kanske inte är självklart för alla... Hade jag faktiskt inte tänkt på! Får skriva övertydligt i inbjudan!

Lovecats skrev 2008-08-08 10:59:42 följande:
    Bara ni är riktigt tydliga med att gästerna inte ska köpa presenter, så är det inte någon farlig summa. Många kommer att känna sig tvungna att köpa något trots kuvertavgiften för det "ska" man ju.
  • avil

Nja,o tänk att man är fler i alla fall 2 som ska gå..... 600 kr.
    OM jag tänket att jag skulle köpt present istället,så skulle jag inte alls ha handlat för 600!
    Men allt beror ju på ekonomin......
    200 tycker jag känns mer rimligt i alla fall.men det är ju jag det

Svar på tråden Är 300 kr för saftigt i kuvertavgift?