• Vill nu

Är 300 kr för saftigt i kuvertavgift?

Vad tycker ni? Detta täcker inte hela kostnaden för mat och dryck/pers, men en del. Tänkte inte ta ut någon avgift av närmasta familjen (föräldrar och syskon, samt mor- och far-föräldrar) utan mer avlägset som kusiner och våra vänner...

Tycker själv att det är ok att betala 300 kr och slippa köpa present, men vad tycker andra? Är det för mycket?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 13:48
    Vill bara förtydliga:

Vi KOMMER at tta kuvertavgift, så alla svar i stil med "varför inte bjuda på maten" undanbedes...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-10 19:46
    Vet inte om folk läser dåilgt, eller bara inte kan hålla sig till ämnet, vi diskuterar inte OM man ska ha kuvertavgift eller inte i den här tråden (finns 1000 andra för er som vill göra det) utan hur stor en rimlig kuvertavgift är när man ska ta det! *grrr*

• Svar på tråden Är 300 kr för saftigt i kuvertavgift?
  • lbmarbrg
    didis skrev 2008-08-10 22:07:51 följande:
    Vill nu skrev 2008-08-10 21:52:54 följande:
    Vitsen med att ställa frågor utgår jag från är att få input från olika håll, inte bara få medhåll.Jag hade dock inte uppfattat att det var en så otroligt laddad fråga.
    Visst är det okej med input från olika håll om det är det som efterfrågas, vilket det inte var om jag tolkar ts ursprungliga inlägg.
  • Cross

Det beror helt på vad som ingår i priset. Om det är betal-bar efteråt skulle jag tycka att det var lite saftigt. Men det beror också på hus pass nära vän det är som gifter sig.

• Dottertrotter

Jag tycker att det är okej med kuvertavgift men då ska man även ha en låg budget för klänning, blommor etc.
    250 kr tycker jag är lagom. Det vad jag kan tänka mig lägga på en fin middag ifall jag går ut. Inte högre för många vill trots att man undanbett presenter ha något litet med sig och då blir det lätt dyrt.

• Cross

Om allt ingår för 250 kronor så tycker jag också att det är ok. Men inte om inte vin ingår.

Fast å andra sidan, VILL man verkligen komma så betalar man... eller?

• Vill nu
    Cross skrev 2008-08-10 22:28:06 följande:
    Om allt ingår för 250 kronor så tycker jag också att det är ok. Men inte om inte vin ingår. Fast å andra sidan, VILL man verkligen komma så betalar man... eller?
    Vi kommer att bjuda på välkomstdrink, fri dryck till maten, avec och första "drinken" på kvällen. Sen kommer vi att ha bar till sjävkostnadspris...
    Väljer man alkoholfritt så blir givetvis kuvertavgiften billigare, men det rör sig om typ 3 pers om jag ska göra en grov uppskattning!
  • gusjma

Hade jag och min sambo blivit bjudna på en hyfsat nära väns bröllop med kuvertavgift på 300 är det helt okej, kanske på gränsen till lite mycket. Vi hade inte köpt någon present, men ändå tagit med en blomma eller något litet till brudparet.

På ett par blir det 600 kr plus att ta sig dit, kläder ...

Du vet bäst själv vad dina gäster kommer känna. För ett par utan barn som kommit en bit i karriären är inte 600 speciellt mycket kanske. Men för ett par med barn och inte så välavlönade jobb ( och kanske en sommar med flera bröllop och presetner och kuvertavgifter) så blir 600 kr en hel del!

Men som många andra sagt före mig: Är det kuvertavgift och man under bröllopet förstår att bruden köpte en 20 000kr-klänning, brudgummen en Armanikostym... Då hade jag tyckt att det var vansinnigt snålt!

• Vill nu
    gusjma skrev 2008-08-10 22:35:56 följande:
    Men som många andra sagt före mig: Är det kuvertavgift och man under bröllopet förstår att bruden köpte en 20 000kr-klänning, brudgummen en Armanikostym... Då hade jag tyckt att det var vansinnigt snålt!
    Vi snålar på allt vad vi kan - sambon använder kostymen han redan har hemma, och jag letar klänning begagnat på nätet
    Kommer inte att bli något stort och flashigt bröllop, men vi vill inte skära mer i gästlistan!
  • gusjma

Kör på säger jag då!

Är man nära vän så vet de att ni snålar och då är man ingen vän om man tjurar över en kuvertavgift!

Men var verkligen tydliga med att säga till folk att det verkligen är present nog att de kommer. Att de verkligen inte skall ha med sig något mer.

• Brenda

300 är helt okej... har hört dyrare. dessutom brkar hu prsesenten ligga där omkring per person...

• Epp

Jag tycker att det är för mycket men ni känner ju era vänner bäst och tror ni att de accepterar 300 kr per person så kör på det. Ska man ta kuvertavgift så får man finna sig i att folk tackar nej pga att det blir för dyrt för dem.

Det är sällan det bara är presenten/kuvertavgiften som skall betalas när man ska på bröllop. Det kan vara allt från nya kläder, resa och uppehälle till barnvakt.

Ett problem som jag ser med kuvertavgift är att brudparet bestämmer hur mycket "presenten" till sig själva skall kosta. Sist jag var på bröllop gav vi en present värd ca 500 kr till brudparet. När vi gifte oss var det få par som gav presenter värda mer än 500 kr. Några gjorde det men det var väldigt nära vänner med god ekonomi. Min personliga åsikt är att alla gäster själva måste känna hur mycket de kan betala/köpa present för utifrån deras egna ekonomiska förutsättningar.

Har man inte råd att bjuda på tre-rätters så kanske man får bjuda på endast varmrätt och till efterrätt kaffe och tårta. Det går alldeles utmärkt det också.

Ett förslag är at skriva i inbjudan att ni har alla saker/prylar ni behöver och att det ni mest av allt önskar er är ett bidrag till festen. Så får var och en bestämma själva hur mycket de ger. Det blir i och för sig svårt att förutse hur mycket ni själva skulle få betala. Ska man bestämma en summa föreslår jag 150 kr, max 200 kr/person. Men som sagt, det är ni som känner era gäster, tror ni att de flesta av era gäster har råd, och är villiga, att betala 300 kr så bestämmer ni att det är den summan som gäller.

Svar på tråden Är 300 kr för saftigt i kuvertavgift?