• Vill nu

Är 300 kr för saftigt i kuvertavgift?

Vad tycker ni? Detta täcker inte hela kostnaden för mat och dryck/pers, men en del. Tänkte inte ta ut någon avgift av närmasta familjen (föräldrar och syskon, samt mor- och far-föräldrar) utan mer avlägset som kusiner och våra vänner...

Tycker själv att det är ok att betala 300 kr och slippa köpa present, men vad tycker andra? Är det för mycket?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 13:48
    Vill bara förtydliga:

Vi KOMMER at tta kuvertavgift, så alla svar i stil med "varför inte bjuda på maten" undanbedes...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-10 19:46
    Vet inte om folk läser dåilgt, eller bara inte kan hålla sig till ämnet, vi diskuterar inte OM man ska ha kuvertavgift eller inte i den här tråden (finns 1000 andra för er som vill göra det) utan hur stor en rimlig kuvertavgift är när man ska ta det! *grrr*

• Svar på tråden Är 300 kr för saftigt i kuvertavgift?
  • Fru Birger Röör

Är det inte bättre att ni drar ner lite på kostnaderna så ni har råd att bjuda alla på maten? De som betalar kuvertavgift kommer säkert ändå vilja köpa en present, de hade jag säkert gjort i alla fall.

• Emmas syster

Vill nu skrev 2008-08-08 22:09:56 följande:

Emmas syster skrev 2008-08-08 21:43:05 följande:Eftersom vi troligtvis kommer att välja barnfri middag så blir det bara för vuxna! Skulle heller ALDRIG lägga ut 12-1500 kr för att gå på bröllop!
    då är vi på samma spår

har varit med om att det skulle kostat en bit över 3000kr för att gå på bröllop eftersom brudparet dels tagit kuvertavgift på 500kr + att vi skulle fått betala för drickan själva
    sen hade de lagt bröllopet på ett så dumt ställe att man inte KAN ta sig hem utan är tvungen att bo kvar och betala 1000kr sängen för boendet
    de hade bjudit 60gäster - 10 tackade ja (inte vi!)
  • didis

Emmas syster skrev 2008-08-09 13:07:47 följande:

Vill nu skrev 2008-08-08 22:09:56 följande:
    då är vi på samma spår har varit med om att det skulle kostat en bit över 3000kr för att gå på bröllop eftersom brudparet dels tagit kuvertavgift på 500kr + att vi skulle fått betala för drickan själva sen hade de lagt bröllopet på ett så dumt ställe att man inte KAN ta sig hem utan är tvungen att bo kvar och betala 1000kr sängen för boendetde hade bjudit 60gäster - 10 tackade ja (inte vi!)
    Det var ett optimistiskt brudpar!!
  • Vill nu

Fru Birger Röör skrev 2008-08-09 11:51:09 följande:

Är det inte bättre att ni drar ner lite på kostnaderna så ni har råd att bjuda alla på maten? De som betalar kuvertavgift kommer säkert ändå vilja köpa en present, de hade jag säkert gjort i alla fall.
    Än en gång så var inte frågan OM vi skulle ha kuvertavgift, utan hur mycket man kan ta utan att folk känner att de blir ruinerade!
    Kuvertavgift vet väl de flesta innebär att man INTE köper present, då kuvertavgiften ÄR i stället för presenter, men vi tänkte även vara tydliga med detta i inbjudan. Sen om nån är så "envis" att de fortfarande ska köpa present, tycker jag faktiskt att man får "skylla sig själv" litegrann...
    Upplever att på de bröllop med kuvertavgift jag varit på, så har alla varit mycket tacksamma att de sluppit springa och leta presenter som ändå oftast bara blir stående nånstans...
  • Winkeli

Du gör helt klart rätt !!! Känn dig inte det minsta dum för att du tar kuvertavgift!!!

Jag tycker att 300 är precis lagomt i dessa tider !! var nyss på ett som hade 400kr och det var då ingen som klagade.

Vi funderar på 300-350. För som jag sagt tidigare så bara MÅSTE det ju vara jätteskönt för gästerna att slippa springa runt och hitta en massa presenter som dom sen ska ha ångest ifall det kommer att bli bra osv. Nej jag tycker det är det absolut enklaste för alla och faktiskt även billigare än att måste köpa presenter ändå oftast.

Sen måste ju gästerna tycka att det är roligare att det verkligen BLIR en fest/ett bröllop.. än att brudparet inte ska ha råd att gifta sig överhuvudtaget ???

• Rebellen75

Vi var på bröllop i juni. De bjöd på maten och vin till maten sedan fick vi betala i baren. De hade önskat sig pengar. Så vi gav 1000kr det tycker jag är okej, för vi har fått mat och gått på en rolig fest

Vill bara tillägga att jag är 3 barnsmor och vi har vanlig "svenssonlön". Jag brukar tänka på när jag köper present till brudparet att det ska täcka kostnaden för mat och dryck.

Kör med 300 kr tycker det är rimligt.

• Vill nu
    Sebastiána skrev 2008-08-08 12:40:11 följande:
    Hade funderingar kring kuvertavgift på liknande summa. Problemet är att hälften av gästerna kommer att betala för flygresa ner till bröllopet, det kan bli c.a 1500:-/person. Kuvertavgift ovenpå det blir ju väl mycket. Kan man ta sådan avgift bara av hälften av gästerna?
    Jag tycker absolut att man kan "subventionera" för långväga gäster, om man tror att de tycker det blir för mycket pengar!
    Vi har som sagt valt att inte ta kuvertavgift för närmasta familjen, dels för att de har 40 mil att åka, och dels för att det känns skitkonstigt att min mamma ska betala 300 kr för att gå på sin dotters bröllop...
  • Nalle Puh 40

Sist vi var på bröllop var det kuvertavgift på 300 kr/pers men då tyckte jag det var lite mycket eftersom vi inte kände dem så väl och då tycker jag det är mycket att vi ger 600 kr ihop för det skulle jag aldrig köpt present för

• IcePrincezzz

Min forsta reaktion nar jag laste ditt inlagg var att 300 kr lat valdigt mycket...Men vad tanker ni bjuda pa for mat, vart ska ni vara osv? Ni kan inte dra ner lite pa kostnaden om ni tycker att det blir att kosta for mycket pengar? Vi funderade ocksa pa at ta en kuvertavgift forst, men sedan kunde vi dra ner sa mycket pa matkostand och lokal osv att vi inte gjorde det. 200 kr tycker jag later som en rimlig kuvertavgift! =)

Svar på tråden Är 300 kr för saftigt i kuvertavgift?