• Vill nu

Är 300 kr för saftigt i kuvertavgift?

Vad tycker ni? Detta täcker inte hela kostnaden för mat och dryck/pers, men en del. Tänkte inte ta ut någon avgift av närmasta familjen (föräldrar och syskon, samt mor- och far-föräldrar) utan mer avlägset som kusiner och våra vänner...

Tycker själv att det är ok att betala 300 kr och slippa köpa present, men vad tycker andra? Är det för mycket?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 13:48
    Vill bara förtydliga:

Vi KOMMER at tta kuvertavgift, så alla svar i stil med "varför inte bjuda på maten" undanbedes...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-10 19:46
    Vet inte om folk läser dåilgt, eller bara inte kan hålla sig till ämnet, vi diskuterar inte OM man ska ha kuvertavgift eller inte i den här tråden (finns 1000 andra för er som vill göra det) utan hur stor en rimlig kuvertavgift är när man ska ta det! *grrr*

• Svar på tråden Är 300 kr för saftigt i kuvertavgift?
  • Helges Älskling

Om man sätter kuvertavgiften i förhållande till att gå ut och äta på en restaurang så ser det ju högst rimligt ut med 300:- speciellt som jag förstår det som att dryck ingår till maten?

Det kan väl vara en hyffast bra tanke att använda vad det gäller barnen med, ta bort alkoholkostnaderna och tänk på att det brukar vara mindre mängd mat och framförallt annan och billigare mat, barnen äter så är väl en lägre avgift för dom rimligt? 100-150 kanske?

• Vill nu
    Sarah81 skrev 2008-08-21 10:27:52 följande:
    300 per per beror väl lite på..  Är det barnfritt?om inte så kanske en lägre kuvert avgift för dem då de äter mindre och man kan ha en billigare meny för dem. Det kan kanske bli lite saftigt för en barnfamilj  på 5-6 pers med alla barn under 12år (1500-1800kr) Är det självkostnadsbar eller bjuder ni på drycken? Men för två vuxna är 300 en vettig kuvert avgift.
    Om vi hade bjudit barn också, så hade de givetvis haft en billigare kuvertavgift, eller kanske rent av sluppit kuvertavgiften, då de mycket sällan är intresserade av att äta tre rätter, och inte dricker alkohol. Nu slipper vi ju det problemt, då vi valt en branfri kväll!
    Håller dock med om man ska betala för en hel familj, så blir det alldeles för dyrt!
  • SochK

Så har vi oxå tänkt. Inga barn med på festen. De flesta vänner vill helst komma utan sina barn säger dom. Vi har inte kollat upp det här med 3-rätters än. Annars är aternativet Buffé. Sen har vi tänkt att dra ner till grannlandet i söder, för att inhandla dryck. Våra äldsta i släkten kommer ej att närvara på festen, då de ändå inte orkar med det.

• Matildatiger

Jag förstår inte riktigt allt prat om studenter som inte har råd eller att 300 skulle vara dyrt om inte baren är gratis. Jag som är en gammal Uppsala-student har varit på massor med gasquer (middagssittningar) för mellan 300-400 kr och då ingår tre rätter med öl, vin och ibland en snaps till. Ville man ha fler snaps eller avec kostade det extra och naturligtvis fick man betala i baren efteråt. Och då kunde man alltså vara på flera sådana gasquer per termin.

Så jag tycker 300 är helt ok oavsett gratis bar eller inte.

• J D

Ja, precis vad jag också skrev tidigare i tråden (tror jag). SÅ fattiga är faktiskt inte (de flesta) studenter att de inte kan budgetera för en utgift på 300 (speciellt inte om man får reda på det i så god tid som man vanligtivs får genom bröllopsinbjudan).

Matildatiger skrev 2008-08-25 11:53:32 följande:
    Jag förstår inte riktigt allt prat om studenter som inte har råd eller att 300 skulle vara dyrt om inte baren är gratis. Jag som är en gammal Uppsala-student har varit på massor med gasquer (middagssittningar) för mellan 300-400 kr och då ingår tre rätter med öl, vin och ibland en snaps till. Ville man ha fler snaps eller avec kostade det extra och naturligtvis fick man betala i baren efteråt. Och då kunde man alltså vara på flera sådana gasquer per termin. Så jag tycker 300 är helt ok oavsett gratis bar eller inte.
  • Vill nu

Håller med om att även studenter borde ha råd att betala 300 kr... Oftast får du ju inbjudan 2-3 månader innan, och 100-150 kr/mån borde ju inte vara några problem att lägga undan om man verkligen vill gå på bröllopet! Då får man väl snåla in på något annart om man har det så tight! Kanske en av krogrundorna, som iaf studenterna här i Umeå verkar ha råd med flera gånger/månad...

• lycklig78

Jag är mammaledig och snålar på dagarna.

Tycker däremot att 300 kr är en alldeles utmärkt kuvertavgift.
    Man får väl tänka på vad man får för pengarna
    Ett bröllop är det inte varje dag man får gå på

• Önskebrunnen

Personligen tycker jag 300-400 kr är ok.För vuxna.Små barn gratis eller en liten summa.Kuvertavgift är suveränt!!

• Vill nu
    Önskebrunnen skrev 2008-08-26 19:15:41 följande:
    Personligen tycker jag 300-400 kr är ok.För vuxna.Små barn gratis eller en liten summa.Kuvertavgift är suveränt!!
    Tänk att de finns några få som tycker som jag!
  • erika26

Kuvertavgift ingalunda suveränt! Måste man så måste man. Jag och min fästman sparar och bjuder. Det känns rätt för oss.

Svar på tråden Är 300 kr för saftigt i kuvertavgift?