• Vill nu

Är 300 kr för saftigt i kuvertavgift?

Vad tycker ni? Detta täcker inte hela kostnaden för mat och dryck/pers, men en del. Tänkte inte ta ut någon avgift av närmasta familjen (föräldrar och syskon, samt mor- och far-föräldrar) utan mer avlägset som kusiner och våra vänner...

Tycker själv att det är ok att betala 300 kr och slippa köpa present, men vad tycker andra? Är det för mycket?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 13:48
    Vill bara förtydliga:

Vi KOMMER at tta kuvertavgift, så alla svar i stil med "varför inte bjuda på maten" undanbedes...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-10 19:46
    Vet inte om folk läser dåilgt, eller bara inte kan hålla sig till ämnet, vi diskuterar inte OM man ska ha kuvertavgift eller inte i den här tråden (finns 1000 andra för er som vill göra det) utan hur stor en rimlig kuvertavgift är när man ska ta det! *grrr*

• Svar på tråden Är 300 kr för saftigt i kuvertavgift?
  • 090208

What, sa hon sa?? Hon skallde pa dig alltsa?? Herregud... Om man gor en tarta sa ska man ju sjalvklart fa ga pa fest gratis som tack...
    Emmas syster skrev 2008-09-06 22:41:59 följande:

jag tror de körde och så bjöd de in tjocka släkten istället för oss "snåla jäklar" som hon uttryckte detkan jag säga att vi inte pratar längre?hon ville förutom att de skulle ha 1000kr av oss att jag skulle göra tårtan gratis!!!
  • Hedebris

alla som gjorde något för oss bjöd vi gratis på festen.
    sminkös, DJ osv. även fotografen fick mat värt 500kr trots att han redan fick 9000kr
    Emmas syster skrev 2008-09-06 22:41:59 följande:

jag tror de körde och så bjöd de in tjocka släkten istället för oss "snåla jäklar" som hon uttryckte detkan jag säga att vi inte pratar längre?hon ville förutom att de skulle ha 1000kr av oss att jag skulle göra tårtan gratis!!!
  • Emmas syster
    Hedebris skrev 2008-09-07 19:27:44 följande:
    alla som gjorde något för oss bjöd vi gratis på festen. sminkös, DJ osv. även fotografen fick mat värt 500kr trots att han redan fick 9000krEmmas syster skrev 2008-09-06 22:41:59 följande:
    [/citat]

[citat]
    What, sa hon sa?? Hon skallde pa dig alltsa?? Herregud... Om man gor en tarta sa ska man ju sjalvklart fa ga pa fest gratis som tack...Emmas syster skrev 2008-09-06 22:41:59 följande:
    jag ansåg att jag skulle ha 25kr biten för tårtan (efter att vi tackat nej eftersom hon skulle ha pengar från oss och hon ansåg att tårtan var vår "present" till dom) - då skrek hon i luren och tyckte att jag var en ockrare
    (mkt avancerad tårta där dekorationerna skulle ta flera veckors kvällsarbete att göra)
    090208 skrev 2008-09-07 19:12:36 följande:
  • blivandefrularsed

Just för avlägsna släktingar och vänner som inte är dom närmaste så tror jag att dom lägger max 300 i present. Ett presentkort vi fick av m2bs vänner var på 250 kr per person och det är ju fördelen med att ha önskelista, att gästerna kan välja själva hur mycket dom vill ge.

Så 300 i kuveravgift tycker jag är max. Är man ett par blir det ju 600 kr och jag vet inte om ni bjuder hela familjer men då kan det bli över 1000 kr för vissa att betala, och det hade nog inte en familj (om det inte är ens närmaste) lagt eller köpt present för.

• Hedebris

vi fick presenter för över 1000kr av folk som inte var så nära som bara kom på vigseln och ej festen..

• Vill nu
    blivandefrularsed skrev 2008-09-08 20:47:06 följande:
    Så 300 i kuveravgift tycker jag är max. Är man ett par blir det ju 600 kr och jag vet inte om ni bjuder hela familjer men då kan det bli över 1000 kr för vissa att betala, och det hade nog inte en familj (om det inte är ens närmaste) lagt eller köpt present för.
    Håller med. Nu ska vi ju inte bjuda brn till festen, men som jag savgt tidigare, HADE vi gjort det, så hade de självklart antingen belagts med halv avgift, eller helt enkelt sluppit avgift. De varken äter eller dricker ju lika mycket som vuxna, samt har ju inga inkomster!
  • blivandefrularsed

Vill nu skrev 2008-09-08 21:12:53 följande:

Håller med. Nu ska vi ju inte bjuda brn till festen, men som jag savgt tidigare, HADE vi gjort det, så hade de självklart antingen belagts med halv avgift, eller helt enkelt sluppit avgift. De varken äter eller dricker ju lika mycket som vuxna, samt har ju inga inkomster!
    Ja, det låter ju rimligt
  • tolonta

Vill nu skrev 2008-09-07 09:24:37 följande:

Jag tycker det skulle kännas otroligt konstigt att ta betalt av min egen mamma t ex, eftersom hon redan kommer att lägga ner pengar på bröllopet på annat sätt! I en sån situation tycker jag att det känns lite sniket faktiskt att ta kuvertavgift. Har heller aldrig hört någon som haft kuvertavgift, och låtit närmaste familjen betala... Men det kasnke är olika det också...
    Ja, fast om det är istället för present???

Tycker det är väldigt märkligt att ha "A-gäster" och "B-gäster". Visst, om din mamma lägger pengar på annat sätt. Men hela närmaste släkten gör väl inte det?
  • Casall

Det låter som om du har en VÄLDIGT stor "närmaste släkt". Annars skulle du ha förstått resonemanget bättre.

tolonta skrev 2008-09-09 11:20:22 följande:
    Vill nu skrev 2008-09-07 09:24:37 följande:
    Ja, fast om det är istället för present??? Tycker det är väldigt märkligt att ha "A-gäster" och "B-gäster". Visst, om din mamma lägger pengar på annat sätt. Men hela närmaste släkten gör väl inte det?
  • tolonta
    Casall skrev 2008-09-09 12:48:15 följande:
    Det låter som om du har en VÄLDIGT stor "närmaste släkt". Annars skulle du ha förstått resonemanget bättre.
    Kanske är så, vår "närmaste släkt" - föräldrar, syskon med respektive, syskonbarn samt mor- och farföräldrar är 19 personer, av dessa var två inte med på bröllopet av hälsoskäl.

Men oavsett vilket tycker jag att har man kuvertavgift ska det gälla alla, annars ger det litet "ni är så viktiga att ni inte behöver betala men alla andra är inte så viktiga så vill de vara med så får de pröjsa"-känsla...
  • Dsy04

hur många gäster är det vi pratar om...

sen läste jag att dina närmaste ska inte betala uatn det blir dina gäster som betalar för maten för sig själva o din familj, jag tror inte att det är bra idé

för om du har en stort släkt nån av de som är på bröllopet kan ha nån kontakt av någon av dina kompisar som oxå går med på bröllopet och då kan det dyka upp i en konversation att de inte betalade för maten o sen kommer detta att sprida sig., inte just så där, det kan vara på ett annat sett att de tar reda på det.

om jag inte ville att mina närmaste inte skulle betala som max skulle jag ha att min mamma o pappa plus hans mamma o pappa mern sen bröder o alla andra skulle betala.

jag menar de måste inse o förstå situationen. det känns som att du vill gömma detta för de... jag tror att släkten kommer att förstå väl o betala för maten endå, o stöta dig va du än bestämmer

• Vill nu
    Dsy04 skrev 2008-09-09 16:24:22 följande:
    hur många gäster är det vi pratar om...sen läste jag att dina närmaste ska inte betala uatn det blir dina gäster som betalar för maten för sig själva o din familj, jag tror inte att det är bra idé för om du har en stort släkt nån av de som är på bröllopet kan ha nån kontakt av någon av dina kompisar som oxå går med på bröllopet och då kan det dyka upp i en konversation att de inte betalade för maten o sen kommer detta att sprida sig., inte just så där, det kan vara på ett annat sett att de tar reda på det.om jag inte ville att mina närmaste inte skulle betala som max skulle jag ha att min mamma o pappa plus hans mamma o pappa mern sen bröder o alla andra skulle betala.jag menar de måste inse o förstå situationen. det känns som att du vill gömma detta för de... jag tror att släkten kommer att förstå väl o betala för maten endå, o stöta dig va du än bestämmer
    Det rör sig inte om så många personer... Det är hans föräldrar, mina två bröder (varav den ena är toastmaster, så att han skulle behöva betala känns också konstigt), min sambos tre syskon, vilken hans bror ska vara marsalk, och sen är det våra farmödrar....
  • Vill nu

Oj, skickade lite tidigt. Det jag ville komma fram till var att jag tror faktiskt inte att någon tycker det är konstigt! Skulle själv aldrig ha reagerat över det om jag varit gäst! Skulle nog faktoiskt som jag sagt tidigare, reagera mer om de skulle vara tvugna att betala!!

• 090208

My God...

Sa ni ar inte slakt antar jag... Varfor vill man vara kompis med en san tjej..?
    Emmas syster skrev 2008-09-08 20:31:40 följande:

• Emmas syster
    090208 skrev 2008-09-09 21:24:38 följande:
    My God...Sa ni ar inte slakt antar jag... Varfor vill man vara kompis med en san tjej..? Emmas syster skrev 2008-09-08 20:31:40 följande:
    hon visade väl sitt rätta jag när hon blev bridezilla av stora mått...

TS - sorry att vi gick så off topic
Svar på tråden Är 300 kr för saftigt i kuvertavgift?