• Vill nu

Är 300 kr för saftigt i kuvertavgift?

Vad tycker ni? Detta täcker inte hela kostnaden för mat och dryck/pers, men en del. Tänkte inte ta ut någon avgift av närmasta familjen (föräldrar och syskon, samt mor- och far-föräldrar) utan mer avlägset som kusiner och våra vänner...

Tycker själv att det är ok att betala 300 kr och slippa köpa present, men vad tycker andra? Är det för mycket?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 13:48
    Vill bara förtydliga:

Vi KOMMER at tta kuvertavgift, så alla svar i stil med "varför inte bjuda på maten" undanbedes...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-10 19:46
    Vet inte om folk läser dåilgt, eller bara inte kan hålla sig till ämnet, vi diskuterar inte OM man ska ha kuvertavgift eller inte i den här tråden (finns 1000 andra för er som vill göra det) utan hur stor en rimlig kuvertavgift är när man ska ta det! *grrr*

• Svar på tråden Är 300 kr för saftigt i kuvertavgift?
  • Vill nu
    Epp skrev 2008-08-10 23:31:33 följande:
    Ett förslag är at skriva i inbjudan att ni har alla saker/prylar ni behöver och att det ni mest av allt önskar er är ett bidrag till festen. Så får var och en bestämma själva hur mycket de ger. Det blir i och för sig svårt att förutse hur mycket ni själva skulle få betala. Ska man bestämma en summa föreslår jag 150 kr, max 200 kr/person. Men som sagt, det är ni som känner era gäster, tror ni att de flesta av era gäster har råd, och är villiga, att betala 300 kr så bestämmer ni att det är den summan som gäller.
    Personligen tycker jag nästan att det är värre att önska ett bidraag till festen! Då ska man som gäst våndas över hur mycket man "bör" ge, och vara orolig för att uppfattas som snål. Min erfarenhet av detta är att man oftast ger mer än man hade tänkt sig, för att undvika risken att just uppfattas som snål!
  • Dottertrotter

Jag tycker det är bra att önska bidrag till festen. Då är summam ett val som gästen tar... vissa kanske en hundralapp eller två andra kanske flera tusen.
    Om ni inte vill önska bidrag till festen så önska bidrag till bröllopsresan... då kanske det blir lite över som ni kan använda till att betala av festen.

• Winkeli

hahaha.. jag kan bara inte FÖRSTÅÅÅÅ hur detta kan vara så otroligt jobbigt för folk.. ursäkta men måste rent skratta.

Vad är problemet?? Du lägger lixom pengar ISTÄLLET för att ge en present !!!???. Dvs att paret i stort sätt väljer att ha denna bröllopsbjudning och skippa alla fina presenter för att de som nu önskar ska KUNNA komma!!!

Jag har då vad jag kan minnas aldrig gett en present UNDER 300kr om jag givit en present ändå. (är man två så 600)

Menar varför INTE ge bröllopsparet en "trygghet" redan innan den stora dagen att de faktiskt kommer att kunna äta resterande delen av månaden istället för att måsta leva på vatten och bröd el ta ett lån (som ju inte är det lättaste dessa tider att ens få ta.. då ju många är sjukskrivna och kanske just blivit ofrivilligt arbetslösa)

Ofta så får man ju faktiskt inbjudningskorten någon månad innan så då får man väl en tid att både spara (om man nu tycker att 300kr är för dyrt, eller då kanske avtacka om man inte tycker att det är värt att komma)

Att detta skulle vara ohyffsat kan jag bara inte förstå, då det ju bara gör det enklare och bättre för ALLA!

Man börjar ju nästan tro att folk gifter sig för att få presenter när det pratas så här !!!!?????? haha..skämtar bara men hoppas ni förstår hur jag menar.
    Självklart om man inte har så mycket grejor och ska just flytta ihop så visst, då behöver man ju saker..men då är det ju bara att skippa kuvertavgiften om det är viktigt och man faktiskt har råd.
    Har man däremot saker i överflöd som bägge parter sparat på sig under en massa år och har saker fulla väggarna, kanske man bara känner att det blir lite jobbigt att då mottaga en tavla som inte passar in någonstans och blir förpassad i en källare ??

Undrar om de som inte gillar detta inte förstår att man INTE vill ha presenter alls istället för dessa pengar ???

Förstår inte skillnaden att önska sig dessa pengar, som att önska sig speciella saker efter en sorts önskelista som jag förstår många har ??? (vilket jag tycker är jättesmart, men förstår inte skillnaden och det "hemska" bara)

*suck*

//Winkeli

• Hofsan
    Winkeli skrev 2008-08-13 09:57:17 följande:
    Förstår inte skillnaden att önska sig dessa pengar, som att önska sig speciella saker efter en sorts önskelista som jag förstår många har ??? (vilket jag tycker är jättesmart, men förstår inte skillnaden och det "hemska" bara) *suck*//Winkeli
    Du har inte barn va? För då hade du förstått bättre.
    Att betala kuvertavgift för en hel familj med kanske 3 tonårsbarn är inget jag hade haft råd med iallafall.
  • tolonta
    Winkeli skrev 2008-08-13 09:57:17 följande:
    Förstår inte skillnaden att önska sig dessa pengar, som att önska sig speciella saker efter en sorts önskelista som jag förstår många har ??? (vilket jag tycker är jättesmart, men förstår inte skillnaden och det "hemska" bara) *suck*//Winkeli
    Skillnaden är att man med kuvertavgift som gäst är "tvingad" att ge en viss summa i present, eller låta bli att komma. På ett bröllop utan kuvertavgift, kan man ge valfri summa om man vill ge pengar, elelr handla en present för valfritt belopp. Och en önskelista är bara en hjälp för gästerna, man kan ju ge vad man vill ändå (det är ju faktiskt en önskelista och inte en kravlista...) Vi hade en önskelista, men fick mycket som inte var från den listan. En present handlar lika mycket om att ge som att få, tycker jag. Kuvertavgift är väl inget roligt annat än för den som får den, möjligtvis...
  • tolonta

Men nu ska vi inte fastna i någon diskussion om kuvertavgiftens vara elelrinte vara (ledsen att jag inte kunde avhålla mig från den förra kommentaren...). Trådstartaren har valt att ha kuvertavgift på sitt bröllop, och det kommer säkert bli jättebra. De känner sina gäster bäst, och vet om det funkar med kuvertavgift eller inte.

• Sommarbrud 08
    tolonta skrev 2008-08-13 10:41:56 följande:
    Men nu ska vi inte fastna i någon diskussion om kuvertavgiftens vara elelrinte vara (ledsen att jag inte kunde avhålla mig från den förra kommentaren...). Trådstartaren har valt att ha kuvertavgift på sitt bröllop, och det kommer säkert bli jättebra. De känner sina gäster bäst, och vet om det funkar med kuvertavgift eller inte.
    Jag kan inte mer än hålla med. TS frågar en fråga och om man inte är intresserad att svara på den går det jättebra att nonchalera hela tråden. Jag förstår inte att det ska vara så svårt. Jag ser massa trådar som jag inte kan/vill svara på, då gör jag inte det. Men där jag kan ge ett råd eller tips på just den tråden då svarar jag. Men ni som INTE svarar på TS fråga eller som tycker annorlunda ni behöver inte engagera er. Lägg er dyrbara energi där den behövs. För att alla ska må bra. Jag FÖRSTÅR bara inte att det ska vara så svårt att inte bry sig om allt. Herregud TS har en fråga, svara på den eller inte alls. Annars får ni som vill diskutera något annat starta en egen tråd där kanske nu inte TS kommer att välja att lägga någon energi för att hon inte tycker som ni. SÅ blir alla glada och nöjda.
  • Hofsan

Men nu är detta ett diskussionsforum, alltså ett forum till för att diskutera saker med varandra och byta tankar o erfarenheter med varandra. Här e många trådar som jag själv har fått ett "hmmm aha" ska nog göra så istället.

• Sommarbrud 08

Absolut! Men i vissa fall ställer TS en specifik fråga och det är i det här fallet huruvuda 300 kr är en "bra" summa eller er. Hon frågar inte SKA vi ta kuvertavgift eller ej. Har läst många diskussionstrådar och de är jättebra för då kan man få många infallsvinklar så jag håller absolut med dig om detta. Men den här tråden är (om jag förstår TS rätt) enbart en fråga om hur mycket pengar de kan ta eller ej. Inte huruvuda de ska ha kuvertavgift eller ej.

• Hofsan

Nej jag håller med. Men det e lätt att komma in i just diskussioner i en "fråge" tråd. Man behöver ju inte läsa allt om man inte vill eller känner sig stött på något vis.

Svar på tråden Är 300 kr för saftigt i kuvertavgift?