• Thailand2011

Nya LCHF-tråden!!!

Finns det fler än jag där ute som satsar på att gå ner i vikt med LCHF???
    Förra gången gick jag ner 6 kg, o blev sedan gravid. Nu är det 20 kilo som ska bort!

Om 10 veckor åker vi till Thailand och gifter oss!!! Klänningen är beställd och målet är att den ska vara för stor när den kommer så att den kan sys in i Thailand! =)

Startvikt: 92,6kg
    Midja: 107 cm
    Höft: 114cm
    Bröst: 119cm
    Lår: 65cm
    Arm: 34,5cm
    Hals: 42,5cm

SÅ nu har jag erkännt hur illa det är!
    Någon mer som är sugen på att följas åt på LCHF och peppa varandra???

KOM IGEN!!!

• Svar på tråden Nya LCHF-tråden!!!
  • Aniara4
    Pinkgrape skrev 2011-03-17 20:39:23 följande:
    Det är ju superbra, 1-2 hekto om dagen! :D Grattis!
    Ja, fast det kommer förstås inte att vara så - som långsiktig trend tror jag det skulle vara en alldeles för snabb viktminskning! Igår studsade det upp nåt hekto, idag har jag inte vägt mig. Men när det pekar neråt flera dagar i rad vågar jag i alla fall tro på att det kanske finns en trend där!
  • Pinkgrape
    Aniara4 skrev 2011-03-19 17:45:43 följande:
    Ännu smartare: Fyll en halvliters PET-flaska till 1/4-1/3 eller så (lite beroende på hur varmt det är, när det är riktigt hett på sommaren fyller jag den nästan helt) och ställ den i frysen dagen innan. Lägg den inte ner så att vattnet når upp till öppningen, då fryser den igen! Sen fyller du på med kallt vatten innan du går hemifrån. Lägg flaskan tillsammans med maten. Den funkar som kylklamp samtidigt som du har kallt vatten att dricka hela dagen!

Jag har dessutom en liten minikylväska som jag har köpt på Åhlens (Sagaform), som jag använder ibland. Den går lätt ner i ryggsäcken tillsammans med böcker och annat!
    Ja, det var ju riktigt smart :D Det ska jag nog pröva :)
  • Mace

Måste också gå ned ett par kilo och funderar på att prova LCHF igen. Förra gången gick det inte alls, jag gick inte ned ett gram, men kanske det går bättre den här gången.

Problemet är att jag är vegetarian och det är svårt att helt skära ned på kolhydraterna.

Har ni några tips på bra vegetarisk LCHF-mat? Vet ni om det överhuvudtaget är möjligt att gå ned på denna diet när man inte äter kött, fisk eller kyckling. (Ägg äter jag, men det blir väldigt trist att leva på ägg varje dag). 

• SposaRoma

Men HELT måste du ju inte. Mycket bönor, sallader, baljväxter - undvik bara grönsaker som växer "under" jorden.Ost! :)
    Sojaprodukter då? Tofu?

• Jeliqa
    Mace skrev 2011-03-23 13:35:19 följande:
    Måste också gå ned ett par kilo och funderar på att prova LCHF igen. Förra gången gick det inte alls, jag gick inte ned ett gram, men kanske det går bättre den här gången.

Problemet är att jag är vegetarian och det är svårt att helt skära ned på kolhydraterna.

Har ni några tips på bra vegetarisk LCHF-mat? Vet ni om det överhuvudtaget är möjligt att gå ned på denna diet när man inte äter kött, fisk eller kyckling. (Ägg äter jag, men det blir väldigt trist att leva på ägg varje dag). 
    Jag är också vegetarian och har haft svårt att hitta lämpliga produkter för att följa LCHF, men nu har jag några som jag återkommer till. Zucchini är bra i alla former, stekt i panna, grillad i ugnen, hyvlad som pasta. Dessutom går vissa quornprodukter bra att äta, quornfiléer innehåller 6g kolhydrater /100g har jag för mig och om du äter någon sådan och sedan är noga med alla andra kolhydrater du får i dig så är det helt okej. Tofu fungerar också. Annars äter jag även mycket halloumiost, avokado, aubergine och dylikt.

Det finns en blogg om LCHF som är skriven av en vegetarian (hon äter dock fisk) den kan du ju kika in på och få lite inspiration. Raringens LCHF 
  • litennyfiken

Jag måste verkligen rekommendera boken GI dag för dag av Ola Lauritzson och Ulrika Davidsson. Jag och min kille har kört "rivstart", vilket är en relativt hård LCHF, i en månad nu och det har gett grymma resultat. VI har inte följt boken slaviskt, men i ganska stor utsträckning så vi har testat massor av olika recept. Det roligaste med det är att det känns som att det är spännande, rolig, härlig ny mat, istället för att vi behöver sitta och tycka att det är jobbigt och svårt att komma på vad vi ska äta. 

I kilon vet jag inte exakt vad som hänt eftersom vår våg inte är helt tillförlitlig, men min kille har gått ner fyra-fem kilo och jag runt tre. Och då var ingen av oss rejält överviktig, mitt BMI låg runt 23 och hans runt 25.
    Det tuffaste tycker jag är vad som hänt i midjemått! Vi har fått göra flera nya hål i våra bälten. Min kille har minskat 9 cm i midjemått och jag har minskat 11 cm. Dock bara 2 cm på rumpan, så snart har jag rejäl timglasfigur! ;)

Vi har inte ansträngt oss nämnvärt. Vi har visserligen varit tvugna att planera kommande vecka varje söndag och lagat riktig mat varje dag, men det gör man ju i "vanliga" fall med även om veckans mat brukar vara samma gamla vanliga. Till jobb och skola har vi oftast tagit med oss en matlådamed gårdagens middag, någon sallad med den protein som fanns hemma för tillfället (kyckling/ost/rökt fläsk) och vi har ätit ett par ägg till frukost varje dag i olika former. TIll mellanmål blir det om jag är hemma oftast turkisk yoghurt eller avocado, om jag är på språng blir det ägg, makrill eller ett grönt äpple.

Det är viktigt att tänka på om man ska börja med LCHF är att det blir ganska mycket dyrare och det kan vara bra att vara förberedd på. Att inte fylla ut maten med billig pasta eller potatis och istället ta lite extra av grillad kyckling blir naturligtvis dyrare. Och försök verkligen göra det ihop! Det är en riktigt rolig grej att göra tillsammans, för sig själv och för varandra!

• moonlightgirl

Hej hej på er allihop.
    Insåg att jag missade väga mig förra veckan. Men denna veckan har jag vägt mig och gått ner 0,8 kg. Så det går fortfarande åt rätt håll.

Jag köpte på bokrean "Lchf på mitt sätt", där har jag hittat många bra recept och förslag både till frukost, lunch och middag. Mycke matnyttig läsning om lchf också, kan rekomendera den boken.  =)

Hoppas att det går bra för er andra.

• Aniara4

Vet inte om det är någon kvar här... Men jag kan berätta att efter bröllopet tyckte jag att jag kunde skita i det där med kolhydrater, jag behövde ju varken komma i brudklänningen eller bikinin längre, och efter all stress ville jag verkligen lägga mig på soffan och äta chips och skita i allt (och jag gillar inte ens chips).

Så jag gick raskt upp 8 kilo på 2 veckor och har sen fortsatt några kilo till av bara farten. Vristerna har varit svullna som fotbollar, magen har varit i kaos, och framför allt har jag haft migrän nästan varje dag i en månad (bröllopet var för 1½ månad sen.)

Men nu har jag ÄNTLIGEN lyckats sparka ut kolhydraterna igen och mår mycket bättre. Fy fan för kolhydrater säger jag bara! Demon

• pärlan01

har lite funderingar kring LCHF hur har ni mått i början?? Läste på en sida att man kan må dåligt i början.
    sen har ja en fråga angående mensen, att den kan krångla, kan det stämma??  {#emotions_dlg.flower}

• ElinFalk85

Lite frågor, synpunkter etc.
    Jag är sugen på att testa lchf, men jag känner mig lite virrig.
    ok man ska undvika potatis, pasta (snyft), ris, bröd osv.
    men sen då?
    äta mkt ägg har jag förstått och naturell yoghurt och fet mjölk. men jag fattar inte hur man kan lägga upp en måltid? vad består den av?
    lite förslag är ni gulliga =)

• Aniara4
    pärlan01 skrev 2011-10-24 08:32:30 följande:
    har lite funderingar kring LCHF hur har ni mått i början?? Läste på en sida att man kan må dåligt i början.
    sen har ja en fråga angående mensen, att den kan krångla, kan det stämma??  {#emotions_dlg.flower}
    Ja, innan energi"produktionen" ställer om till att använda fett istället för socker kan man känna lite energibrist, och är man sockerberoende kommer man förstås att känna ett galet sug.  Det kan även hända att mensen krånglar under övergångsperioden. För många som tidigare haft problem blir den normaliserad, t.ex. om man har PCOS. Mindre skoj kanske det är att en del kvinnor i klimakteriet kan få tillbaka mensen, och om man har minipiller/spruta/hormonspiral och är mensbefriad kan den också komma tillbaka.
    ElinFalk85 skrev 2011-10-24 08:45:45 följande:
    men sen då?
    äta mkt ägg har jag förstått och naturell yoghurt och fet mjölk. men jag fattar inte hur man kan lägga upp en måltid? vad består den av?
    Det beror lite på hur strikt man vill eller behöver vara. För många tror jag det räcker att skippa de uppenbara kolhydraterna som spannmål och frukt. Man kanske kan äta lite rotfrukter någon gång, eller rentav ta en frukt även om frukt innehåller väldigt mycket socker och väldigt lite vitaminer.

Grunden är annars att man tar en köttbit (om man inte är vegetarian förstås, det går också men det blir lite mer komplicerat), lägger till lite ovanjordsgrönsaker (som broccoli, sallad, paprika), och om det inte är en fet köttbit  tar man gärna en smörklick eller en fet sås på.  Ägg är bra till frukost.

Det är inte alla som klarar att äta mycket mejeriprodukter. Både mjölk och vanlig yoghurt innehåller rätt mycket kolhydrater i förhållande till hur mätt man blir på det. Ett glas mjölk innehåller t.e.x 10g kolhydrater, och om man som jag försöker hålla sig under 20g/dag blir det förstås mycket. Smör, grädde och turkisk yoghurt med 10% fett är bättre mejeriprodukter.

Bra ställen att söka information är www.kostdoktorn.se och kolhydrater.ifokus.se  .
  • bride to be 2012

Jag har kört LCHF i 4 veckor imorgon och tappat 8 kg, är väldigt nöjd så här långt.

Visst är det lite frågor och undringar i början, och jag har fortfarande inte hittat nån frukost som känns jättekäck att ta till. Är egentligen en riktig mackfia, så det saknar jag.
    Jag mådde lite illa i början och hade hjärtklappning när jag la mig på kvällen i några dagar, mensen har iof sig varit konstig de sista månaderna innan jag började med detta, och var ännu mer konstig den senaste gången. Men det är inget som varit jättekonstigt, och jag känner mig riktigt sporrad att köra vidare, för var kan man få såna här resultat på att bara äta, och ändå äta gott.

I helgen har middag tex varit:

kycklinggryta med massa ovanjordgrönsaker med grädde o creme fraiche,kryddor/örter, sallad
    Fläskkotlett med blomkåls och broccolimos, Lallerstedts bearnaise, sallad
    lasagne med squasch o aubergine istället för pasta, coleslaw (sås på grädde, CF o parmesan istället för vanlig bechamel)

Finns massa bra recept att hitta ute på nätet.

Lycka till!

• pärlan01
    bride to be 2012 skrev 2011-10-24 10:13:15 följande:

Jag har kört LCHF i 4 veckor imorgon och tappat 8 kg, är väldigt nöjd så här långt.

Visst är det lite frågor och undringar i början, och jag har fortfarande inte hittat nån frukost som känns jättekäck att ta till. Är egentligen en riktig mackfia, så det saknar jag.
    Jag mådde lite illa i början och hade hjärtklappning när jag la mig på kvällen i några dagar, mensen har iof sig varit konstig de sista månaderna innan jag började med detta, och var ännu mer konstig den senaste gången. Men det är inget som varit jättekonstigt, och jag känner mig riktigt sporrad att köra vidare, för var kan man få såna här resultat på att bara äta, och ändå äta gott.

I helgen har middag tex varit:

kycklinggryta med massa ovanjordgrönsaker med grädde o creme fraiche,kryddor/örter, sallad
    Fläskkotlett med blomkåls och broccolimos, Lallerstedts bearnaise, sallad
    lasagne med squasch o aubergine istället för pasta, coleslaw (sås på grädde, CF o parmesan istället för vanlig bechamel)

Finns massa bra recept att hitta ute på nätet.

Lycka till!

grattis till dej. blir faktiskt väldigt nyfiken att prova
  • GuteCarra
    ElinFalk85 skrev 2011-10-24 08:45:45 följande:
    men sen då?

Jag har ätit LCHF i snart 2mån. I min blogg lägger jag upp hur mina måltider brukar se ut här hemma :)

Kika gärna in där och titta under fliken recept om du vill ha lite inspiration.

www.gutecarra.blogg.se

• Jane

hej tjejer, hittade tråden av en slump och jag undrar vad LCHF innebär? Jag måste också gå ner i vikt innan bröllopet som ska vara i augusti. Men egentligen är jag inte alls bra på att hålla en diet, då jag lätt blir sugen på det mesta. Jag har inte läst hela tråden, men någon kanske kan beskriva vad LCHF är, vad man äter och varför osv, så kanske jag kan testa det. Tack! {#emotions_dlg.flower}

• Jane
    Aniara4 skrev 2011-10-24 12:31:03 följande:
    LCHF = Low Carb High Fat. Här är en bra introduktion: www.kostdoktorn.se/lchf
    Tackar för sidan! Läste där: "Det är ok – du kan också kalla det för njutmetoden." bara det låter jättebra Glad Ska läsa på mer om det och kommer säkert att testa detta, då jag uppfattat att man får äta mycket kött, min favorit
Svar på tråden Nya LCHF-tråden!!!