pärlan01 skrev 2011-10-24 08:32:30 följande:
har lite funderingar kring LCHF hur har ni mått i början?? Läste på en sida att man kan må dåligt i början.
sen har ja en fråga angående mensen, att den kan krångla, kan det stämma??
Ja, innan energi"produktionen" ställer om till att använda fett istället för socker kan man känna lite energibrist, och är man sockerberoende kommer man förstås att känna ett galet sug. Det kan även hända att mensen krånglar under övergångsperioden. För många som tidigare haft problem blir den normaliserad, t.ex. om man har PCOS. Mindre skoj kanske det är att en del kvinnor i klimakteriet kan få tillbaka mensen, och om man har minipiller/spruta/hormonspiral och är mensbefriad kan den också komma tillbaka.
ElinFalk85 skrev 2011-10-24 08:45:45 följande:
Lite frågor, synpunkter etc.
Jag är sugen på att testa lchf, men jag känner mig lite virrig.
ok man ska undvika potatis, pasta (snyft), ris, bröd osv.
men sen då?
äta mkt ägg har jag förstått och naturell yoghurt och fet mjölk. men jag fattar inte hur man kan lägga upp en måltid? vad består den av?
lite förslag är ni gulliga =)
Det beror lite på hur strikt man vill eller behöver vara. För många tror jag det räcker att skippa de uppenbara kolhydraterna som spannmål och frukt. Man kanske kan äta lite rotfrukter någon gång, eller rentav ta en frukt även om frukt innehåller väldigt mycket socker och väldigt lite vitaminer.
Grunden är annars att man tar en köttbit (om man inte är vegetarian förstås, det går också men det blir lite mer komplicerat), lägger till lite ovanjordsgrönsaker (som broccoli, sallad, paprika), och om det inte är en fet köttbit tar man gärna en smörklick eller en fet sås på. Ägg är bra till frukost.
Det är inte alla som klarar att äta mycket mejeriprodukter. Både mjölk och vanlig yoghurt innehåller rätt mycket kolhydrater i förhållande till hur mätt man blir på det. Ett glas mjölk innehåller t.e.x 10g kolhydrater, och om man som jag försöker hålla sig under 20g/dag blir det förstås mycket. Smör, grädde och turkisk yoghurt med 10% fett är bättre mejeriprodukter.
Bra ställen att söka information är
www.kostdoktorn.se och
kolhydrater.ifokus.se .