• Bluebride

Ni med budget på max 20.000 kr samlas här

Här tycker jag vi samlas vi som ska ha en maxgräns på 20.000:-. Jag i alla fall hoppas att vi kommer under det. Tror i min budget jag gjort här på BT så ligger vi på runt 16.000:-. Resa tänker vi inte ta än, om inte annat ingår det inte i budgeten, vi ska önska oss bidrag till resa istället.

Sen får man väl säga att jag har tur som har ett inställt bröllop bakom mig och har faktiskt inte sen dess hittat ngn annan klänning, jag har hittat min klänning med stort K, så det enda jag har fått köpa till är min underkjol och den köptes nu för ett par dagar sen.

Alla är välkomna. Själv ska jag gifta mig 2010-05-22 PINGST!!!!

• Svar på tråden Ni med budget på max 20.000 kr samlas här
  • Luring
    Bluebride skrev 2009-09-22 23:18:48 följande:
    är jag ensam om att inte ta kuvert avgift? jag tycker inte om ideén alls, det tar emot att begära det.
    Jag håller med dig! (Med all respekt för er som väljer att göra det) Bjuder man på bröllop så bjuder man ju inte säljer. Men jag kanske är gammaldags? Har själv aldrig varit på ngt bröllop med kuvertavgift men det kanske är vanlig?
  • pandis81

vi kommer inte heller att ha kuvertavgift, däremot så kommer vi ha en bar till självkostnads pris (dock med symbolisk summa). Att en drink kostar 20 kr eller något. Och att dom får lägga det i en fin låda som jag ska göra.
    Så bidrar dom ju till oss. Men samtidigt så finns det dricka att förse sig med.

Men det tycker jag inte riktigt är samma sak, det tar emot här också att begära kuvertavgift, men jag har full respekt för dom som gör.
    Men jag är nog också lite gammaldags, att bjuder man själv upp till bröllop så ska man kunna bjuda på det också. Sen tycker jag det med drickat är upp till var och en hur mycket dom vill dricka och då betala. Det kan ju vara både ett sätt att kanske sätta en gräns på hur mycket man vill lägga ut på drickandet men också ett sätt att få in lite extra pengar.

Nä nu är det natt om 6 timmar är det dags att gå upp och jobba lite igen. Som tur är så kan jag sova lite på pendeln dit. Det tar ju ändå 47 minuter.

Sov gott

Bluebride skrev 2009-09-22 23:18:48 följande:
    är jag ensam om att inte ta kuvert avgift? jag tycker inte om ideén alls, det tar emot att begära det.
  • Tarantina

Jag ska själv fixa make-up och min kompis är frisör så hon fixar håret. Det blir iof inte så mycket arbete eftersom jag har väldigt kort hår.
    Vi har inte kollat kostnaden för transport, men en man i samhället har en gammal droska som brukar hyras vid bröllop. Kan inte tänka mig att det blir så dyrt.
    Gästerna får själva ta sig till kyrkan och festlokalen.
    Lokalen vi hyrt kostar bara några hundra, men jag har inte kollat porslinet och glasen där. Hoppas det inte är för tråkigt bara.

• CeKe

Gillar den här tråden =)

Vi kommer få hjälp med en hel massa saker - en kompis ska göra maten, mamma tårtan, kusin som är frisör och sminkös, en sömmerska som ska sy och inte vill ha nåt för det (!), en tärna som vill fota, folk som vill sjunga, en kille som ställer upp gratis som DJ och jaa... tror vi har folk till allt utom brudbuketten som jag funderar på att binda själv av antingen rosor eller ängsblommor (gifter oss i juli).

Ni andra som får en massa hjälp med saker, hur tackar ni alla som hjälpt till?? Hur mycket betalar ni dem för de olika sakerna eller på vilka andra sätt tackar ni dem som inte vill ha nåt betalt? Jag vet ju hur mkt jobb det med att t.ex. göra mat till 100 personer och jag kan bara inte låta en kompis slita utan att få nåt för det!!

och en fråga till.. ni som tar kuvertavgift, hur räknar ni ut hur mycket ni ska be om? Slår ni ut kostnaden för hela kalaset på alla (då menar jag alla kostnader för bröllopet), eller bara kostnader för lokal, mat och dryck?? Vi är nämligen i valet o kvalet mellan att önska oss pengar och be om kuvertavgift...

• KatjaB

jag tolkar det som att kuvertavgift är vad själva middagen kostar.. men så kanske inte andra tänker. Känns mest logiskt iallafall.

Nåt ska de ju få som hjälper till mycket, men vi har inte riktigt tagit tag i det än.. biobiljetter är ju en sak som inte är så dyrt men ändå en trevlig gest ifall ni har många att tacka för hjälpen.

• Zia 20090618

Vi står i valt och kvalet när det gäller kuvertavgift (som sagt, rätt vanligt "här uppe") eller resebidrag. För oss spelar väl det kanske inte så stor roll, eftersom resan nog ändå blir en rätt dyr historia hur som helst, (inget som räknas till vanliga budgeten)

Får se hur vi gör..är ju ett tag kvar innan vi behöver bestämma oss (aug 2011:P)

• Bluebride

hur många kycklingfiléer går det åt 50 pers? Kyckling är väl ok att bjuda på, men vad ska vi göra för sorts kycklingrätt?

• Luring
    Bluebride skrev 2009-09-23 12:52:45 följande:
    hur många kycklingfiléer går det åt 50 pers? Kyckling är väl ok att bjuda på, men vad ska vi göra för sorts kycklingrätt?
    Man brukar räkna med 70-100 g/pers men jag tycker ni ska överväga fläskfilé också, vilket är billigare och verkar lite lättare att beräkna?
  • Bluebride

är det billigare? jag kan få 6 kycklingfiléer för 40kr
    men vi får se hur det blir, om vi får något älgkött

Luring skrev 2009-09-23 13:06:10 följande:
    Man brukar räkna med 70-100 g/pers men jag tycker ni ska överväga fläskfilé också, vilket är billigare och verkar lite lättare att beräkna?
  • Luring
    Bluebride skrev 2009-09-23 13:18:21 följande:
    är det billigare? jag kan få 6 kycklingfiléer för 40krmen vi får se hur det blir, om vi får något älgkött
    Oj vad billigt! Då är nog kyckling billigare för dig. Jag brukar göra fläskfilé i ugnen, har även gjort det med kycklingfilé vid ngt tillfälle. Man försteker de hela filéerna och stoppar dem med soltorkade tomater, färsk basikika och fetaost sedan ugnssteker man dem i en härligt fettig blandninga ab creme fraiche och grädde som man toppar med basilika och soltorkade tomater. Till det gör man klyftpotatis och en sallad bestående av sallad, rödlök, svarta oliver, fetaost, gurka och tomater med olja och flingsalt över. Funkar varje gång! Tips?
Svar på tråden Ni med budget på max 20.000 kr samlas här