• Estelle

Kom i form sommarbrudar 2013

Gifter mig sommaren 2013 och vill komma i form. Följ med på vår resa eller hjälp genom att dela med era bästa tips och idéer.

• Svar på tråden Kom i form sommarbrudar 2013
  • Stina Oscarsson

Jag har börjat träna tre gånger i veckan. Tycker det är det som funkar bäst för mig, att veta att jag måste träna tre grr i veckan. Hoppar jag över en gång är det så lätt att jag hoppar över en hel vecka, och sedan nästa och nästa och nästa igen. Kör lite olika varje gång, tror det viktigaste är att komma dit och få rutin. Ska försöka få det att hålla i sig även efter bröllopet. 

Äter dock redan ganska sunt.. Vegetarian (men äter fisk).. Blir dock mkt godis på kvällarna....

Hur ska ni andra göra i jul?? Hmm funderar på om jag ska fortsätta försöka hålla mig borta från sötsakerna eller tillåta mig och "äta lös". 

• fasit

Läser era tankar och jag måste säga att jag känner igen mig. Jag är gift, men ska på bröllopsresa i dec/jan så jag har försökt att komma i form. Träningen går jättebra, men maten inte lika bra...det är tråkigt att det ska vara så svårt att motivera sig till att bara äta det som kroppen vill ha och inte det som hjärnan vill...
    Hur gör man?!

• Milano

Tjoho! Har nått 55-kilos-milstolpen trots lingonvecka och vätskefylld kropp. Känns förjädra bra

• MTB

Är helt slut i kroppen efter att ha slavat runt i skidspåret 2h idag. Kan ju tilläggas att det var första gången! Tomte

• Fru Kauko

Imorgon iväg och handla träningscykel! 6 månader kvar till Bröllopet sen som i Juni.
    55 Kg är målet och börjar på 65 :)

• lordoz

Idag började jag om på min träning efter några veckors uppehåll... Så en timme step-up på Wiiet blev det... :)

Känns skönt att vara igång igen! (även om jag nog inte når målet med -25 kilo till tills bröllopet som är om mindre än 4 månader)...

• Missan

Tänkte i egenskap av utbildad tränare ( i yoga, pilates och styrketräning) komma med lite bra tips. 
    Jag gifter mig i Juni 2013 och har själv 3-4 kilon att gå ner tills dess. Att jag låter dessa kilon sitta kvar än är mycket medvetet. Har man mycket att gå ner är det viktigt att börja i god tid! en stressbantad kropp är varken vacker eller håller (vikten).

Det som är (enligt mig) det ända sättet att gå ner i vikt och må bra är att:
    1. Ta bort allt onödigt! (godis på vardagskvällar, fika etc. det behövs ofta inte så mycket förändring som man tror)
    2. Äta god och nyttig mat, ingen blir mätt och nöjd om man äter en torr sallad utan dressing
    3. Undvik alla light /low fat produkter som finns! riktigt socker och fett gör kroppen nöjd och mätt
    4. Titta inte  bara på vågen, muskler väger mycket och förbränner mer än fett!
    5. Träna! man måste inte gå på 3 stenhårda pass i veckan, gör det som är kul! är det kul att dansa?, gör det som mycket du kan! Är det kul att gymma? gör det!

Sen är det hela mycket enkelt om intaget är mindre än "uttaget" går man ner i vikt.

Mina 3-4 kilon vet jag bara är underhudsfett och vatten, därför skulle jag rekommendera alla blivande brudar att 1-2 månader innan bröllopet  tänka lite extra i all stress. Träna nåt/några pass extra i veckan (dämpar stress), undvik det som gör dig svullen (för mig är det gluten/snabba kolhydrater), drick massor! med vatten (kanske inte dan innan bröllopet). 

Och det viktigaste!
    SOV!
    Jag kommer inte heller kunna sova natten till bröllopet, men passa på att försöka få in så många timmar sömn som möjligt tiden innan! Ingen  vill ha påsar under ögonen och se  svullen ut på sin bröllopsdag!

Hoppas  det har hjälp/insirerat någon blivande brud!

• Tilda93
    Missan skrev 2012-12-14 22:13:22 följande:
    Tänkte i egenskap av utbildad tränare ( i yoga, pilates och styrketräning) komma med lite bra tips. 
    Jag gifter mig i Juni 2013 och har själv 3-4 kilon att gå ner tills dess. Att jag låter dessa kilon sitta kvar än är mycket medvetet. Har man mycket att gå ner är det viktigt att börja i god tid! en stressbantad kropp är varken vacker eller håller (vikten).

Det som är (enligt mig) det ända sättet att gå ner i vikt och må bra är att:
    1. Ta bort allt onödigt! (godis på vardagskvällar, fika etc. det behövs ofta inte så mycket förändring som man tror)
    2. Äta god och nyttig mat, ingen blir mätt och nöjd om man äter en torr sallad utan dressing
    3. Undvik alla light /low fat produkter som finns! riktigt socker och fett gör kroppen nöjd och mätt
    4. Titta inte  bara på vågen, muskler väger mycket och förbränner mer än fett!
    5. Träna! man måste inte gå på 3 stenhårda pass i veckan, gör det som är kul! är det kul att dansa?, gör det som mycket du kan! Är det kul att gymma? gör det!

Sen är det hela mycket enkelt om intaget är mindre än "uttaget" går man ner i vikt.

Mina 3-4 kilon vet jag bara är underhudsfett och vatten, därför skulle jag rekommendera alla blivande brudar att 1-2 månader innan bröllopet  tänka lite extra i all stress. Träna nåt/några pass extra i veckan (dämpar stress), undvik det som gör dig svullen (för mig är det gluten/snabba kolhydrater), drick massor! med vatten (kanske inte dan innan bröllopet). 

Och det viktigaste!
    SOV!
    Jag kommer inte heller kunna sova natten till bröllopet, men passa på att försöka få in så många timmar sömn som möjligt tiden innan! Ingen  vill ha påsar under ögonen och se  svullen ut på sin bröllopsdag!

Hoppas  det har hjälp/insirerat någon blivande brud!
  • Milano

Nu är det himla tyst här igen, hur går det för er? Heja heja!

• tovemaja

behöver vertkligen hoppa in här! En julgris har jag blivit :) massor av gotter i jul och jag är 9 kg från målet... På Söndag är det exakt 6 månader till bröllop... NU måste jag börja äta bättre!

MVH
    Godisråttan

• lordoz

Jag har tränat 3 ggr denna veckan! Blev inte någon Step-up i måndags, men däremot 75 min promenad i tisdags, 60 min KI-Balans (egentligen ett mer må-bra-pass än träning) samt danspass i onsdags.

Jag har även fått lite koll på hur jag kommer träna framöver... Jag vet att man egentligen ska träna varannan dag, men kommer i alla fall träna onsdag, torsdag och fredag och vissa lördagar. Det är de 3 dagarna som jag har hittat roliga pass som jag vill gå på. Så det roliga får nog gå före det 'som man egentligen ska göra'.. :)

Har invägning på söndag, men förra söndagen var positiv. Hoppas på detsamma imorgon, även om jag har ätit både kladdkaka, godis och chips ikväll.

Mitt mål att ta hand om mig själv går däremot bättre! I går lade jag schemat på jobbet för nästkommande period. Har medvetet tänkt på mig själv och min hälsa och inte bokat in några nattpass. Vilket man enligt utsago inte ska jobba om man har högt blodtryck vilket jag för tillfället har. Dessutom har jag lagt in om semester några dagar innan och några dagar efter bröllopet (vi åker på bröllopsresa längre fram), så då behöver jag inte bekymra mig om det... :D

• Milano

Tovemaja: välkommen! när är den stora dagen? Lordoz: heja heja! Vad duktig du är! kämpa på! Här går det också bra, har landat och stannat på 54 kg, nu vill jag mest forma kroppen och tänkte komma igång med löpningen igen

• Mandala

Än så länge är det bara 1½h lindy hop på söndagar som blir min träning. Jag har börjat minska på onyttigheter och äter väldigt lite kolhydrater, speciellt i form av bröd, ris o pasta. Jag har bäst motivation på våren i vanliga fall, i alla fall när det gäller att komma ut och röra på sig. För några dagar sedan pumpade jag min pilatesboll så jag ska försöka komma igång med lite träning med den i väntan på våren. Jag har 4-5kg som ska bort innan bröllop 3 aug.

Svar på tråden Kom i form sommarbrudar 2013