• Estelle

Kom i form sommarbrudar 2013

Gifter mig sommaren 2013 och vill komma i form. Följ med på vår resa eller hjälp genom att dela med era bästa tips och idéer.

• Svar på tråden Kom i form sommarbrudar 2013
  • imoen

Lally: Det lät intressant med periodisk fasta. Vill du berätta mer? Jag ska köra lchf, med start idag, i en månad och sen utvärdera. Har både tagit vikt och mått (och kort) så det blir lätt att se om det händer något :) Nu är jag på jobbet (jobbar natt) och vanligtvis brukar jag nattfika havremjölk och fruktmüsli.. Idag blir det några ostskivor med pålägg och te. Det kanske funkar lika bra. Jag känner mig aspeppad! Tog tom en rask promenad i 50 min före jobbet :)

• Lally
    imoen skrev 2012-08-13 23:02:25 följande:
    Lally: Det lät intressant med periodisk fasta. Vill du berätta mer? Jag ska köra lchf, med start idag, i en månad och sen utvärdera. Har både tagit vikt och mått (och kort) så det blir lätt att se om det händer något :) Nu är jag på jobbet (jobbar natt) och vanligtvis brukar jag nattfika havremjölk och fruktmüsli.. Idag blir det några ostskivor med pålägg och te. Det kanske funkar lika bra. Jag känner mig aspeppad! Tog tom en rask promenad i 50 min före jobbet :)
    Va kul med någon mer LCHFare.. Det är otroligt god mat man får äta och jag saknar verkligen inte alls pasta, potatis, ris, mjöl och liknande. Finns så mycket att byta ut mot. Trots att jag var en riktig pasta och smörgåstjej förut... Hoppas det går bra för dig också!

Periodisk fasta betyder att man helt enkelt fastar under dagen för att kroppen ska använda fettreserverna och bli av med underhudsfett. Det vanligaste och det jag kör är 8/16, man äter under 8 timmar/dag och fastar 16 timmar.. Ex, man äter mellan 12-20 och fastar 20-12 eller vad som passar bäst för sig själv men principen 8/16... Är inne på min 4e vecka av PF, har minskat lite över rumpan och känner mig lugnare i magen. Men har lite magproblem och inte riktigt hunnit med så mycket träning pga jobb så magen är svår att säga. Men vissa dagar känner jag mig riktigt smal ;) De timmar man inte äter får man dricka energilösa drycker t.ex vatten, grönt te, svart kaffe...Du kan läsa mer på 56kilo.se, Cecilia Folkessons blogg och lika så katrin zytomierska blogg... Tyst
  • Tilda93

Jag är också på.. Jag gifter mig nästa sommar, jag har försökt att gå ner i vikt i ett år och har bara gått ner och upp igen.. för att motivationen har inte varit den bästa , men nu ska jag tappa minst 15 kg till nästa sommar och jag ska försöka så bäst jag kan :) , jag tränar tis, tors och lördag dem andra dagarna går vi och lite annat ute i naturen tex agillety eller springer :) äter mindre kolhydrater och socker samt försöker jag äta så lite salt som möjligt och mer kyckling och fisk ( är ingen kött fantast så ;) och mer sallad :)

• Fröken Finemang
    Grodprinsens brud skrev 2012-08-08 19:23:33 följande:
    Vad är det för utmaning? Blev lite nyfiken! Utmaningar är roligt! Funderar på att utmana mig själv att ta på löpardojorna och ut och spring (lunka/jogga) 6,5 km per vecka, det har jag en perfekt runda för här hemma... Men hittills har jag svårt att få till den där timmen ens på helgen. men det klart, vill jag så kan jag =) MOTOIVATIONEN VAR ÄR DU?!
    förlåt, har inte sett förrän nu. 
    gå in på www.sjuttiopannorsbloggen.wordpress.com
    i en av flikarna ser man då "JULUTMANINGEN"- där man kan läsa mer om utmaningen 
  • Fröken Finemang

jag har semester nu, åker till kreta en vecka på fredag, så när vi kommer hem ska jag oc sambon gemensamt gå till viktväktarna och skriva in oss. 
    då är planen att vi ska vara med o väga oss där första fyra veckorna för att sedan eventuellt byta medlemsskap och bara väga oss där var 4e vecka.

sambon tycker att han vill gå ner inför bröllopet och jag ska gå ner för att jag ska gå ner.

jag har frågat sambon så mnga gånger om vi inte ska gå tillsammans på vv men han har inte haft lust, å då blir det svårare för mig. men nu har han "växt" ur förlovningsringen så nu är han ganska motiverad, vilket är så skönt för mig Glad 
    vi gifter oss i augusti 2013, så vi har lite tid på oss att gå ner =) 

• Juli2013

Åh jag har gett mig den på att komma i mitt livs form tills nästa sommar! :) Jag följer dock inte någon diet utan försöker mer hitta en livsstil.... äter lagom av allt, inte för stora portioner, mycket grönsaker och fisk, och inte så mycket sötsaker. Skippar fikat på jobbet t.ex. Vi lagar delvis middagar efter ICAs Billiga veckan och det är väldigt varierat och ofta nyttigt, så det är ett litet tips! ;)

Däremot så har jag börjat träna regelbundet sedan början av sommaren, och det tror jag är en nyckel! jag går minst 30 min varje dag (till och från jobbet) samt går på en timmes TRX på gymet varje måndag, och det kan jag verkligen rekommendera, jag ser verkligen resultat!! Det är ett riktig tjobbigt pass och första gången jag var där trodde jag att jag skulle spy, men sen har det blivit bättre och bättre. Man går verkligen igenom hela kroppen och tar ut sig ordentligt plus att man tränar kondition, har fått en jäkligt stark mage och sambon har kommenterat att jag blivit fit!!

Sedan går jag på minst ett pass till i veckan, något core-pass t.ex.
    pepp pepp pepp!! :))

• Juli2013

alltså, en diet, t.ex. LCHF, kan förstås också vara en livsstil! men för mig har dietar mest fungerat kortvarigt och jag tror jag har svårt att leva efter en diet i det långa loppet :)

• Louise

Hej allihopa! Jag har kommit in i träningen och nu känns det som en helt naturlig del i vardagen vilket den inte gjort på evigheter! Jag har trots mensvecka tappat 1,1kg ! Jag brukar öka 3 kg normalt den veckan... På kylskåpet bland vykort och komihåg-lappar hänger en tabell jag fyller i vikt osv. Jag bad en vän och min sambo att fylla i en oxå som stöd så nu hänger det 3 tabeller där :) Nu hoppas jag på nya minus den här veckan trots skola och en 35-timmars jobbvecka (tur jobbet är på ett gym!)

• AnnieViola
    Heobea skrev 2012-08-06 15:40:02 följande:
    Jag brukar ha svårt att ta mig ut att gå men sambon brukar göra ett bra jobb när han puschar. Blir det roligare om du går tillsammans med sambon? En extra bra låtlista i mobilen/mp3spelareb? Jag tänker spontant på vattengympa om du vill växla mot promenaderna. Borde fungera även om du inte använder armen. Har själv en nervsskada i min ena arm så jag vet hur det är, men just simning och vattengympa har fungerat bra för mig. Brukar använda bara ena armen om den andra inte klarar av rörelsen, inget konstigt med det. Dessutom borde vattnet underlätta för dig med tanke på att det går att variera rörelserna. Tänker att pass på gymmet som inte primärt fokuserar på armar/händer kanske kan fungera.  Zumba? Afrodans? Andra danspass? kan det fungera???
    Sambon har inga problem alls med promenader utan är en sån där jobbig jävel som njuter av sånt ;) Skämt och sido, men han kommer få dra med mig ut, det är bara att bita i. Nu när jag har ett mål blir det lite lättare, då ser jag att jag får ut något utav det. Men som komplement till det tror jag att jag ska testa vattengympa. Har varit inne på det tidigare men det har aldrig blivit av bara, tack för tipset! Har även funderat på att köpa hem zumba, men tror jag avvaktar med det ett tag. Jag har aldrig varit något direkt fan av gruppass på gympa, jag har alltid varit gymtjejen. Vi skulle låna hem svärmors crosstrainer då det är de enda som funkar för min hand då det inte skumpar så väldigt mycket, men då skulle hon ge ett nytt försök att använda den. Får "hoppas" hon ger upp snart så vi får ta hem den till oss istället ;) Tack för dina tips!
  • AnnieViola
    Mademoiselle skrev 2012-08-07 09:54:27 följande:

AnnieViola:
    Du kanske ska prata med något proffs? Typ PT, sjukgymnast, doktor eller liknande? De har säkert hjälpt folk med liknande problem som du har, och borde kunna ge dig några tips.
    Jag förstår att du blir trött på att promenera, jag har nog täckt varendra kvadratcentimeter med mina sulor här i trakten där jag bor, och man blir lite less helt enkelt, eftersom det är så långa och tidskrävande sträckor som krävs för att det ska räknas som mer än bara "vardagsmotion".

Jag håller med dig, det känns som att man får gå i evigheter för att det ska ge något. Powerwalks fungerar inte så bra för mig eftersom handen skumpar för mycket då och det känns som tusen nålar i mig. Tanken på PT har slagit mig men det kostar skjortan i den stad jag bor i. Min plan nu är att börja med promenader med sambon och en bra låtlista och sen övergå till crosstrainer som vi förhoppningsvis kan låna hem en i höst. HAr laddat ner en app på mobilen med lite småövningar man kan göra hemma. Kanske jag går vidare med vattengympa sen..
Svar på tråden Kom i form sommarbrudar 2013